ایرناـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی میزان نقدینگی کشور در اردیبهشت ماه ۸۵ را ۹۲۱‌تریلیون و ۲۷میلیارد ریال اعلام کرد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، ۳۵درصد افزایش یافته است. اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با اعلام این مطلب افزود: حجم پول در اردیبهشت‌ماه امسال ۲۸۷تریلیون و ۴۹۹میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بود که نسبت به اردیبهشت سال ۸۴به میزان ۹/ ۲۴ درصد رشد داشت. میزان شبه‌پول کشور در اردیبهشت سال جاری به ۶۳۳تریلیون و ۵۲۷میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال اعلام شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱/۴۰درصد افزایش نشان داد. شبه پول شامل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری‌های مدت دار است.

بدهی بانک‌های تجاری کشور در ماه مورد بحث یک‌میلیون و ۵۹۰هزار و ۷/۵۴۶میلیارد ریال بود که مقایسه این رقم با اردیبهشت سال ۸۴ نشان می‌دهد که مجموع بدهی‌های بانک‌های تجاری اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸/۱۸درصد افزایش یافت. دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری در اردیبهشت امسال ۳۰۰تریلیون و ۵۳میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال و سپرده‌های آنها نزد بانک مرکزی ۱۱۵تریلیون و ۲۴۰میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال، اعلام شده است.

بانک‌های تجاری کشور شامل بانک تجارت، رفاه کارگران، سپه، شرکت دولتی پست بانک، صادرات، ملت و ملی ایران است. در دوره مورد بررسی بانک‌های تخصصی در مجموع ۳۶۳تریلیون و ۳۰۴میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال بدهی داشتند که ۹تریلیون و ۱۵۱میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال آن «بدهی به بانک مرکزی» بود.

مجموع بدهی‌های بانک‌های تخصصی در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال ۸۴ حدود ۴/۳۳ درصد و بدهی‌های آنها به بانک مرکزی ۹۸/۳درصد افزایش یافت. دارایی‌های خارجی این بانک‌ها در اردیبهشت امسال ۳۳تریلیون و ۸۷میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲/۱۹درصد رشد نشان داد. بانک‌های تخصصی کشور نیز شامل توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن هستند.