مجلس  امتناع بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به طرح‌های زودبازده را بررسی می‌کند

گروه بازار پول - احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری با هدف حمایت از اشتغال و کارآفرینی، بانک‌ها را مکلف کرد تا بخشی از منابع خود را به طرح‌های زودبازده اختصاص دهند. پس از گذشت مدت زمانی از تکلیف رییس‌جمهوری، بانک‌ها که به‌رغم خود با کمبود منابع مواجه هستند، با خیل عظیم تقاضای دریافت تسهیلات برای طرح‌های زودبازده روبه‌رو شدند. اما از آنجا که منابع موجود تکافوی طرح‌های معرفی شده را ندارند، انتقادهای بسیاری بر عملکرد آنها در این زمینه وارد شد، تقریبا روزی نیست که مسوولان نسبت به عملکرد بانک‌ها در این خصوص اظهارنظر و انتقاد نکنند. به عقیده آنها بانک‌ها در ارائه تسهیلات به این بنگاه‌ها کوتاهی می‌کنند. این انتقادها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بر آن داشته تا به بررسی وضعیت بپردازند. در این راستا علی عسگری، نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا، اعلام کرد که کمیسیون فوق اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارگاه‌های کوچک زودبازده را بررسی می‌کند.

وی افزود: بانک‌ها اکنون با دلایل مختلف از جمله محدودبودن منابع یا نگهداشتن ذخیره، تسهیلات برابر با تعهداتی که دولت در سفرهای استانی برای کارگاه‌های کوچک زودبازده مصوب می‌کند، اعطا نمی‌کنند.

عسگری تصریح کرد: بانک‌ها اعلام می‌کنند که این تسهیلات باید به کارگاه‌های بزرگ اعطا شود.

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰، گفت: نامه‌ها و طرح‌های زیادی از کمیته اشتغال به بانک‌ها رفته که بسیاری از موارد برای طرح‌های مصوب تسهیلات اعطا نشده و بر این اساس شکایتی در این زمینه به کمیسیون اصل۹۰ ارائه شده است.

نماینده مشهد تصریح کرد: عمده استانداران و مسوولان اشتغال کشور گلایه‌های جدی از بانک‌ها دارند که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نیاز باشد، نتایج‌این بررسی به شکل آماری از طریق رسانه‌ها و مجلس اعلام خواهد شد.

بانک‌ها تاکنون ۶۸/۴‌درصد کل تسهیلات را به بنگاه‌‌ها‌ی کوچک پرداخت کرده‌اند

معاون برنامه‌ریزی منابع انسانی وزیر کار گفت: نظام بانکی در سراسر کشور تاکنون برای گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین ۱۳/۱۰۶۰۱هزار‌میلیارد ریال پرداخته است که ۶۸/۴‌درصد کل تسهیلات است.

جواد فرشباف تصریح کرد: در اجرای آیین‌نامه گسترش بنگاه‌های کوچک و زودبازده تا کنون ۲۲۸‌هزار و ۳۳۶ طرح با تعهد ۷۶۶‌هزار و ۸۶ اشتغال و پیش‌بینی ۲۷/۱۱۵۴۵۹‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات به سازمان‌های کار و آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌ها ارائه شده است.

وی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: بانک‌ها نیز در اجرای آیین‌نامه گسترش بنگاه‌های کوچک و زود بازده و کارآفرین، ۱۱۵‌هزار و ۱۵۳ طرح ارئه کرده‌اند که ۱۰۰‌هزار و ۹۸۲ طرح تایید شده و در مجموع ۲۲۶‌هزار و ۴۲۵‌میلیارد ریال اعتبار در سال‌ها‌ی ۸۴ و ۸۵ برای گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین تخصیص یافته است.

فرشباف با اشاره به اینکه قرارداد ۴۸‌هزار و ۶۶۷ طرح منعقد شده است گفت:مبلغ اعتبار قرارداد‌های منعقد شده ۳۸/۱۵۶۷۶‌هزار‌میلیارد ریال است که ۱۳/۱۰۶۰۱هزار‌میلیارد ریال آن پرداخت شده است که ۶۸/۴‌درصد کل مبلغ تسهیلات است.

معاون برنامه‌ریزی منابع انسانی وزیر کار گفت: بانک‌های استان قزوین تاکنون بیشترین مبلغ قرارداد را برای گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین اختصاص داده‌اند. در این استان از ۲‌هزار و ۷۸۲ طرح ارائه شده با تعهد ۱۷‌هزار و ۲۳۴ اشتغال، بانک‌ها برای یک‌هزار و ۱۵۲ طرح که با آنها قرارداد منعقد کرده اند ۲۹/۷۶۲‌هزار‌میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته اند.

وی افزود: بیشترین تسهیلات تاکنون در خراسان رضوی پرداخت شده است و ۶‌هزار و ۲۵۶ طرح با تعهد ۴۱‌هزار و ۱۱۵ اشتغال در این استان ارائه شده و تاکنون برای ۲‌هزار و ۴۳۵ طرح با نظام بانکی قرارداد منعقد شده است که از ۵۸/۲۰۷۸هزار‌میلیارد ریال مبلغ کل این قراردادها یک‌هزار و ۳۵/۸۱۳‌هزار‌میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

فرشباف بربررسی جزئیات آمار عملکرد تمامی استان‌ها از ابتدای اسفند ۸۴ تا پایان مرداد ۸۵ به طور مرتب تاکید کرد و گفت: استان فارس تاکنون کمترین تسهیلات را در اجرای آیین‌نامه گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین پرداخت کرده است و تاکنون از ۱۲‌هزار و۳۹ طرح ارائه شده ،یک‌هزار و ۲۳ طرح به مرحله عقد قرارداد رسیده که از ۹۲/۳۰۹‌هزار‌میلیارد ریال مبلغ قرارداد‌های بانکی تنها ۳۱/۱۲۷‌هزار‌میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی افزود :نظام بانکی استان فارس کمترین مبلغ قرارداد را برای بنگاه‌های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین در نظر گرفته است.