سود قبل از کسر مالیات بیمه البرز 27درصد رشد کرد

گروه بازارپول- لیلا اکبرپور: مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سهامی بیمه البرز به ریاست دکتر پورمحمدی، معاون وزیر اقتصاد در امور بانک - بیمه و شرکت‌های دولتی و با حضور دکتر کهزادی، رییس کل بیمه مرکزی ایران و طهماسبی، معاون نظارت بیمه مرکزی، بازرسان قانونی و اعضای هیات‌مدیره بیمه البرز روز گذشته در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار و صورت‌های سال مالی منتهی به ۲۹اسفند سال ۸۴ به تصویب رسید. مقایسه سود عملکرد سال ۸۴ با سنوات قبل نشان می‌دهد که سود قبل از کسر مالیات بیمه البرز در سال ۸۴ معادل ۶۳هزار و ۱۵۰میلیون ریال است. این رقم نسبت به سال ۸۳ که معادل ۴۹هزار و ۷۶۶میلیون ریال بوده از رشد ۲۷درصدی و نسبت به سال ۸۲ از رشد ۷۳درصدی برخوردار است.

همچنین مقایسه بودجه مصوب با عملکرد شرکت بیمه البرز نشان می‌دهد، سود قبل از کسر مالیات در سال ۸۴ معادل ۶۳هزار و ۱۵۰میلیون ریال است که نسبت به بودجه مصوب مبلغ ۴۰هزار و ۹۹۶میلیون ریال، معادل ۲۲هزار و ۱۵۴میلیون ریال افزایش داشته و از رشد ۵۴درصدی برخوردار است.

بیمه البرز در سال ۸۴ معادل ۷۶۹هزار و ۳۰۱میلیون ریال سرمایه‌گذاری داشته و نسبت به سال ۸۳ که معادل ۵۴۳هزار و ۵۸۳میلیون ریال بود، رشد ۴۲درصدی دارد.

ترکیب سرمایه‌گذاری‌های بیمه البرز حکایت از ۳۸درصد سپرده‌گذاری در بانک‌ها، ۳۵درصد سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی، ۲۲درصد خرید اوراق مشارکت، ۴درصد سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های غیربورسی و مابقی در اوراق قرضه سرمایه‌گذاری شده است. همچنین درآمد حاصل از عملیات بیمه‌گری در سال ۸۴ معادل یک‌هزار و ۴۴۷میلیارد ریال است، این در حالی است که درآمد حاصل ازعملیات بیمه‌گری در سال ۸۳ معادل یک‌هزار و ۲۴۰میلیارد ریال بود و حکایت از رشد ۱۷درصدی دارد.

بالاترین درآمد حاصل از بیمه‌گری مربوط به عملیات دیه و ثالث با ۲۷درصد، آتش‌سوزی ۱۴درصد، بدنه خودرو ۱۳درصد، باربری ۱۱درصد، مسوولیت ۷درصد، درمان ۹درصد، مهندسی ۷درصد و مابقی مربوط به سایر است.

بیمه البرز در سال ۸۴ معادل ۸۱۴میلیارد ریال خسارت پرداخت کرد که این رقم در سال ۸۳ معادل ۶۱۴میلیارد ریال بوده و نشاندهنده ۳۳درصد رشد است.

رشته ثالث و دیه با ۴۱درصد بالاترین سهم خسارات پرداختی را به خود اختصاص داده‌اند، بعد از آن بدنه خودرو ۱۸، درمان ۱۲، عمر ۷، مسوولیت ۵، آتش‌سوزی ۶درصد و ما‌بقی بخش‌های دیگر خسارات پرداختی را به خود اختصاص داده‌اند.

نسبت خسارت (حق بیمه دریافتی نسبت به خسارت پرداختی) بیمه البرز در سال ۸۴ معادل ۵۶درصد است، این نسبت در مقایسه با سال ۸۳ که ۵۰درصد بوده از رشد ۶درصدی برخوردار است. بیشتر این رشد مربوط به رشته درمان، بدنه خودرو، هواپیما و کشتی است.

همچنین درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های بیمه البرز در سال ۸۴ معادل ۹۲هزار و ۳۷۹میلیون ریال بوده، نسبت به سال ۸۳ که این رقم بالغ‌بر ۷۶هزار و ۱۶۴میلیون ریال بوده از رشد ۲۱درصدی برخوردار است.

سود حاصل از سپرده‌های بانکی ۴۷درصد، سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی ۳۱درصد و سود اوراق مشارکت ۱۷درصد است.

سهم حق بیمه دریافتی بیش از سهم خسارات پرداختی

محمدابراهیم امین، مدیرعامل بیمه البرز پس از ارائه گزارش عملکرد این شرکت در سال مالی ۸۴ گفت: طبق آمار ارائه شده در مجمع بیمه مرکزی ایران، رشد حق بیمه در کل صنعت بیمه ۲/۲۴درصد بوده که این رقم در بیمه البرز ۵/۲۰درصد است.

وی با اشاره به اینکه رشد خسارت در صنعت بیمه ۱/۴۴درصد و در بیمه البرز ۷/۳۱درصد است،‌ گفت: سهم بیمه البرز از بازار بیمه کشور ۹/۶درصد و سهم این شرکت در خسارات پرداختی ۶/۵درصد است.

امین خاطرنشان کرد: بیمه البرز تنها شرکت بیمه دولتی است که سهم خسارات پرداختی آن کمتر از سهم حق بیمه است.

او یادآور شد: رتبه اول بیمه البرز میان بانک‌ها و بیمه‌های کشور از نظر مشتری‌مداری نشان می‌دهد که بیمه البرز با اینکه به طور نسبی خسارات کمتری پرداخت کرده، اما در مساله جلب رضایت مشتریان همچنان موفق بوده است.

امین اظهار داشت: در حالی که ضریب خسارت صنعت بیمه در سال گذشته ۲/۷۸درصد بوده، در بیمه البرز معادل ۶۴درصد است.

او ادامه داد: همچنین سهم رشته شخص ثالث در صنعت بیمه ۱/۵۷درصد بوده که این سهم در پرتفوی بیمه البرز ۴/۲۷درصد است.

به گفته مدیرعامل بیمه البرز سهم بیمه‌های خودرو در پرتفوی این شرکت معادل ۲/۴۲درصد است که این رقم در پرتفوی صنعت بیمه ۲/۷۲درصد می‌باشد.

امین گفت: اوایل سال ۸۴، بیمه البرز طی یک برنامه مدون و زمانبندی شده فعالیت‌های خود را دنبال کرد که در پایان سال گذشته به تمام اهداف از پیش تعیین‌شده دست یافت و تنها به خاطر رکود بازار رشد تولید حق بیمه از پیش‌بینی ۵۰درصد به ۲۰درصد کاهش یافت.

امین خاطرنشان کرد: بحث طرح جامع نرم‌افزاری بیمه البرز اینک به طور یکپارچه در ساختمان مرکزی و شعب شرکت راه‌اندازی شده و تمام واحدهای صدور و پرداخت خسارت و ارائه عملکرد مالی طی فرآیند کار به بخش معاونت مالی اداری به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد.

مدیرعامل بیمه البرز گفت: این شرکت برای رشد تولید حق بیمه خود هر بیمه‌نامه‌ای را صادر نمی‌کند و با مدیریت صحیح ریسک‌ها بیمه‌گذاران را انتخاب می‌کند.

او به تاسیس شعب عسلویه و خراسان جنوبی در ۲۸ و ۲۴شهریور امسال اشاره کرد و گفت: به منظور ارائه سرویس و خدمات به بیمه‌گذاران این دو شعبه در این دو منطقه شروع به فعالیت خواهند کرد.

امین همچنین گفت: دومین شعبه اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

در حال حاضر بیمه البرز دارای ۴۴شعبه و ۶۶۷نماینده در اکثر نقاط کشور است.

سرمایه بیمه البرز طی چند مرحله افزایش سرمایه از ۵۰میلیون ریال در سال ۱۳۳۸ اکنون به ۲۶۰هزار میلیون ریال رسیده است و اکنون ۱۰۰درصد سهام آن متعلق به دولت است که قرار است در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شود.