با توجه به اینکه توسعه استان خراسان شمالی بر پایه کشاورزی استوار شده و از جمله حمایت‌های عملی که می‌تواند از کشاورزان صورت گیرد تا در هنگام بروز حوادث احتمالی دچار خسارت‌های سنگین نشوند، بیمه‌گری محصولات است. اما به گفته کارشناسان اکنون بیش از نیمی از کشتزارهای این استان فاقد پوشش بیمه‌ای هستند که این امر با تحمیل خسارات هنگفت به کشاورزان دغدغه‌ای عمده برای کشاورزان و مسوولان جهاد کشاورزی به شمار می‌آید.

محمد خشتکار یکی‌از کشاورزان این استان به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: اطلاع‌رسانی در زمینه بیمه محصولات کشاورزی، بسیار ضعیف است و کشاورزان از چگونگی بیمه محصولات آگاهی کافی ندارند.

وی افزود: در این خصوص کارشناسان جهاد کشاورزی باید با برگزاری نشست‌هایی با حضور کشاورزان در روستاها، کشاورزان را با روند کار آشنا کنند.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی و تنوع بیمه‌ها، کارشناسان بیمه، کشاورزان را به صورت درست با نوع بیمه محصولات و انواع حوادث مشمول بیمه آشنا نمی‌کنند.

بهمن یوسف‌زاده یک کشاورز دیگر نیز گفت: مبلغ غرامت پرداختی از سوی بیمه به کشاورزان در مقابل خسارت‌هایی که به آنان وارد می‌شود بسیار ناچیز است. وی اضافه کرد: در این زمینه باید بررسی‌هایی دقیق تر و برآورد بر اساس اصول و ضوابط کارشناسی انجام شود. وی افزود: برای بیمه محصولات کشاورزی، دستگاه‌های مختلف اجرایی دخالت دارند که کشاورزان برای شروع به کار بیمه محصولات، تعیین خسارت و دریافت غرامت دچار مشکل و سردرگمی می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مانه‌وسملقان بیمه محصولات را گام مهمی برای جلوگیری از خسارات حوادث ناخواسته دانست و گفت: برای ترویج فرهنگ بیمه در بین کشاورزان باید تعیین غرامت بیمه به جهاد کشاورزی واگذار شود.

خداداد عابدی افزود: هنگام پرداخت غرامت ماموران تعیین غرامت بر اساس ضوابط بیمه عمل کرده و غرامتی فراخور خسارات وارده به کشاورزان به آنان تعلق نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بیشتر کشاورزان به علت کم‌سوادی و دشواری دریافت غرامت بیمه با اینکه از مفید بودن بیمه اطلاع دارند، استقبال چندانی از بیمه محصولات نمی‌کنند.

مدیر فنی و اجرایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز بر این عقیده است که بیمه محصولات کشاورزی از اقدامات مهم حمایتی برای تقویت و توسعه محصولات کشاورزی و غذایی محسوب می‌شود. علیرضا بصیری افزود: در این زمینه باید مشکلات موجود بر سر راه بیمه نیز برداشته شده و به تنوع محصولات کشاورزی، نحوه تولید کشاورزان، مقدار مالکیت، برآورد خسارت وارده، چگونگی پرداخت و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط و اطلاع‌رسانی بهنگام توجه اساسی شود. وی سطح بیمه محصولات زراعی و باغی این استان در سال‌های زراعی ۸۴ و ۸۵ را حدود ۵۰هزار هکتار عنوان کرد. بصیری افزود: بیش از ۲۲هزار هکتار از این سطح به گندم، کلزا دو هزار و ۱۰۰ هکتار، پنبه بیش از دو هزار هکتار، چغندرقند بیش از سه هزار هکتار، پیاز ۹ هکتار، برنج ۳۰ هکتار و آفتابگردان ۱۵۴ هکتار بوده است.

وی گفت: مابقی آمار بیمه‌ای کشاورزی این استان به گونه‌های مختلف باغی اختصاص دارد. او بر لزوم داشتن برنامه‌ریزی جامع برای رسیدن به سطح بالایی از بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: تا پایان برنامه چهارم توسعه باید ۵۰درصد از کشتزارهای این استان زیر پوشش بیمه محصولات قرار گیرند.

وی افزود: از نظر نوع محصولات نیز در این استان ۱۰مورد از محصولات زراعی شامل گندم، جو، پنبه، آفتابگردان، برنج، کلزا، زیره‌سبز، ذرت، زعفران و چغندرقند مشمول طرح بیمه هستند.