یک شرکت لیزینگ خودرو ادعا کرده که که به کمک چندین بانک اروپایی، لیزینگ خودرو با بهره ۹‌درصدی ارائه می‌کند. سعید وفا، مدیرعامل شرکت خودرو خودران وفا (سهامی‌عام)، در این رابطه به ایسنا اظهار کرد: با کمک بانک‌های خارجی و دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت از این بانک‌ها توانسته‌ایم لیزینگ‌خودرو با سود ۹‌درصد ارائه دهیم. در این رابطه با شرکت ایران‌خودرو نیز قرارداد امضا کرده‌ایم.

وی درباره شرایط لیزینگ خودرو در این شرکت نیز گفت: متقاضیان با پرداخت۴۰‌درصد پول خودرو در ابتدا به صورت نقد و پرداخت ۶۰‌درصد باقیمانده به صورت اقساط با بهره ۹‌درصدی می‌توانند خودروهای درخواستی را تحویل بگیرند.

او در خصوص مقرون‌ به ‌صرفه بودن این کار نیز گفت: از طریق فروش اینترنتی، هزینه سربار را کاهش داده‌ایم و از طرفی با دریافت تسهیلات خارجی توانسته‌ایم چنین کاری انجام دهیم.

طبق اطلاعات واصله، این شرکت وام با بهره ۵‌درصدی از منابع خارجی دریافت می‌کند و آن را به‌صورت لیزینگ با بهره ۹‌درصد در اختیار متقاضیان خودرو قرار می‌دهد.

مدیر شرکت یادشده، در‌خصوص قرارداد با ایران خودرو نیز گفت: ما مانند یک نماینده فروش با ایران خودرو قرارداد خرید خودرو داریم و از طرفی هم‌اکنون در حال مذاکره با دیگر خودرو‌سازان برای آغاز فعالیت با آنها هستیم.

براساس اطلاعات به‌دست آمده، این شرکت به کمک بانک سامان اقدام به لیزینگ‌خودرو کرده است.

یک منبع آگاه در بانک مرکزی نیز در این‌باره گفت: براساس قانون، بانک مرکزی زمانی می‌تواند مانع فعالیت یک شرکت شود که از طریق آن، سپرده‌های مردم به خطر بیفتد‌، اما این شرکت لیزینگ نیست و سپرده‌ای از مردم برای تحویل خودرو دریافت نمی‌کند‌، بلکه مردم سپرده‌های خود را در اختیار بانک سامان قرار می‌دهند.

به‌گفته وی، مسوول این شرکت به بانک مرکزی احضار و در جلسه تشکیل شده عنوان کرد که از مردم پولی دریافت نمی‌کند، بلکه کالایی را خریداری و به‌صورت اقساطی به مردم واگذار می‌کند. این مقام مسوول، با بیان اینکه این شرکت در بازار لوازم‌خانگی یا نمایشگاه‌های اتومبیل به واگذاری خودرو اقدام می‌کند، افزود: شرکتی که سرمایه لازم را فراهم می‌کند و به خریداری کالا مبادرت می‌ورزد و سپس آن کالا را به مردم واگذار می‌کند، باید از اتحادیه مربوط پروانه لازم را دریافت کند.

او در پاسخ به این سوال که گویا این شرکت با دریافت‌ وام با سود ۵‌درصدی از بانک‌های خارجی، آن را به مردم با سود ۹‌درصد واگذار می‌کند، حال کسب سود ۴درصد از این طریق از نظر بانک مرکزی چه حکمی‌ دارد؟ پاسخ داد: بانک‌مرکزی در جریان این اقدامات نیست. این شرکت تعهد لازم را برای دریافت نکردن سپرده از مردم به بانک مرکزی ارائه کرده است و در مقابل این دسته از فعالیت‌ها، بانک مرکزی زمانی مداخله می‌کند که سپرده‌ای از مردم دریافت ‌شود.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد اقدام این شرکت در ارائه خودرو به صورت لیزینگ با وام ۹‌درصد در شرایطی که شرکت‌های لیزینگ داخلی با کاهش ۲‌درصدی اخیر نرخ سود لیزینگ خودرو و رسیدن آن از ۱۹ به ۱۷‌درصد ادعای ورشکستگی کرده و این کار را خارج از توان خود عنوان کرده بودند، می‌تواند زمینه‌ساز چالشی جدی در این زمینه باشد‌، به‌ویژه آن که مهم‌ترین مشکل این شرکت‌ها، به گفته خودشان، مساله تامین نقدینگی است. حال باید دید که آیا فعالیت این شرکت می‌تواند تداوم داشته باشد یا آن که برای حیات سایر شرکت‌های لیزینگ، تغییر و تحولاتی در نحوه ارائه خدمات آن به‌وجود خواهد آمد؟