دبیر کانون بانک‌های خصوصی، با بیان این که اکثر مشتریان بانک‌های خصوصی از اجرای تغییر ساعت کار بانک‌ها گلایه‌مندند، گفت: مدیران عامل و مسوولان بانک‌های خصوصی نیز با این طرح مخالفند. مصطفی کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درخصوص طرح تغییر ساعت کار بانک‌ها گفت: براساس اطلاعات پراکنده و غیر رسمی، اکثر مشتریان بانک‌های خصوصی از اجرای تغییر ساعت کار بانک‌ها گله‌مند هستند، اما تاکنون بررسی آماری دقیقی در این خصوص صورت نگرفته است. به گفته مصطفی کریم، با توجه به عدم رضایت مشتریان بانک‌ها، بدیهی است که، مدیران عامل و مسوولان بانک‌های خصوصی نیز، که تمامی‌تلاش آنها در جهت جلب رضایت مشتریان است، موافقتی با این طرح ندارند، مضافا بر این که یک ساعت از وقت مفید خود را از دست می‌دهند. وی در‌خصوص تاثیرات این طرح بر نحوه فعالیت‌های بانک‌های خصوصی اظهار داشت: تاخیر در شروع فعالیت بانک‌ها در آغاز روز باعث تراکم مشتریان و مراجعان در طول ساعات قبل از ظهر می‌شود، که بدیهی است، تراکم و ازدحام مشتریان در پشت باجه‌ها تاثیر مطلوبی در روحیه و عملکرد کارکنان بانک‌ها ندارد. دبیرکانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، در مورد تاثیرات این طرح بر کاهش بار ترافیک از نظر بانک‌های خصوصی گفت: کارکنان بانک‌ها، قبل از شروع فعالیت رسمی ‌بانک در محل کار خود حاضر می‌شوند، بنابراین در طول روز نمی‌توانند ارزیابی از تاثیر این طرح در کاهش بار ترافیک داشته باشند.وی بهترین ارگانی که می‌تواند در این زمینه پاسخگو باشد را، اداره راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و سازمان ترافیک دانست و تصریح کرد: این ارگان‌ها در این زمینه، اطلاعات مقایسه‌ای دقیق تری دارند.کریم، در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌های خصوصی بررسی ازروند این تغییر ساعت کار داشته اند یا خیرگفت: تاکنون اطلاعی از بررسی‌های کارشناسانه در زمینه تغییر ساعت کار بانک‌های خصوصی به طور رسمی‌به کانون نرسیده است.وی خاطر نشان کرد: در این ارتباط آنچه که مسلم است، تصمیم هیات دولت برای تغییر ساعت کار بانک‌ها با قصد و نیتی خیر و در جهت مصلحت عامه صورت گرفته است و از آنجا که به نتایج قطعی آن مطمئن نبوده اند، این طرح را به صورت آزمایشی به اجرا درآورده‌اند.به گفته دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، به طور قطع در این مدت بررسی‌های لازم صورت گرفته، که امید است، نتایج این بررسی‌ها به اطلاع مردم رسیده و تصمیم نهایی و قطعی اعلام شود.

بازدهی کارکنان بانک‌ها کاهش یافت

دبیر کل مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها، کاهش بازدهی کارکنان بانک‌ها، از بین رفتن ساعت کار مفید بانک‌ها، ازدحام کاری کارمندان بانک در ساعات اولیه کار و مواجه شدن کارکنان بانکی با ساعات اوج ترافیک را از پیامدهای طرح تغییر ساعت کار بانک‌ها عنوان کرد. ابراهیم حکیم فعال، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به کاهش بازدهی کاری کارکنان بانک‌ها در نتیجه طرح تغییر ساعت کار گفت: با تغییر ساعت کار بانک‌ها، حتی خود کارمندان بانک‌ها در تهران نیز با ترافیک صبحگاهی روبه‌رو می‌شوند، که همین معضل تاثیرات منفی بر روحیه این قشر دارد.

وی یکی دیگر از مشکلات کارکنان بانک‌ها را ازدحام مشتریان پشت درهای شعب، قبل از آغاز ساعت کاری آنها دانست و تصریح کرد: این حالت به خصوص در شعبی که در مراکز جمعیتی و کار قرار دارند، تشدید می‌شود.وی اضافه کرد: پس از آغاز کار بانک‌ها تا یک ساعت اول، کارکنان با ترافیک کاری بالایی روبه‌رو هستند، که همین عامل در روحیه و عملکرد آنها تاثیرگذار است. دبیر کل مجمع اسلامی‌کارکنان بانک‌ها، همچنین با اشاره به این که برخی از شعب بانک‌ها، به‌خصوص بانک‌های دولتی بزرگ تا ساعت ۱۷ مشغول ارائه خدمت به مشتریان می‌باشند، تصریح کرد: این در حالی است که عملا در این ساعت مشتریان به شعب بانک‌ها مراجعه نمی‌کنند، زیرا اطلاعی از باز بودن آنها ندارند.وی ادامه داد: نه تنها کارکنان بانک‌ها برای این اضافه کار، از ساعت ۱۵ تا ۱۷ حقوق اضافی دریافت نمی‌کنند، بلکه باز بودن شعب باعث افزایش هزینه‌های بانک ازجمله برق و غیره می‌شود. حکیم فعال، بر افزایش حقوق کارمندان حداقل در ساعاتی که برای اضافه کار در بانک‌ها حضور دارند تاکید کرد. به گفته وی، با طرح تغییر ساعت کار بانک‌ها، عملا زمان کار مفید کارکنان بانک‌ها که همان دو ساعت اولیه آغاز کار بود، از بین رفته است، به علاوه کارکنان بانک‌ها مجبور هستند همان حجم کار را در ساعت کمتری انجام دهند، که بر آنها فشارهایی را وارد می‌کند. دبیرکل مجمع اسلامی ‌کارکنان بانک‌ها، با اشاره به اظهارات برخی مدیران بانکی گفت: براساس نظر مدیران بانک‌ها طرح تغییر ساعت کار به دلیل افزایش هزینه‌هایی که برای سیستم بانکی به همراه داشته، مضر است.