یک روزنامه انگلیسی در گزارش خود از فشار آمریکا به بزرگ‌ترین بانک‌های انگلیسی برای توقف عملیات بانکی در ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه ایندیپندنت در شماره دیروز خود نوشت: بانک‌های عمده انگلیسی نگرانند که اگر به فشار واشنگتن برای توقف کار بانکی در ایران تن ندهند با اقدام همه ‌جانبه آمریکا مواجه شوند.

به نوشته این روزنامه، اعتقاد بر این است که مقامات دولت بوش همچنین به بانک‌های انگلیسی فعال در آمریکا مانند «آر‌بی‌اس»، «اچ‌اس‌بی‌سی» و «بارکلیز» فشار آورده‌اند تا از فعالیت به نمایندگی از مشتریان تجاری انگلیس در ایران دست بردارند.

گمان می‌رود که بانک بارکلیز هم‌اکنون نیز به شعب همکار اعلام کرده نمی‌تواند سپرده‌هایی را بپذیرد که مبداء آنها از ایران است.

مدیر یک شرکت مالی که فعالیت زیادی در ایران دارد در این باره گفت: «بارکلیز به ما گفته که نمی‌تواند درباره ایران به عنوان بانک عامل ما کار کند. به ما نگفتند چرا.»

به نوشته ایندیپندنت، بانک اچ‌اس‌بی‌سی نیز اعلام کرده که نمی‌تواند دلارهایی را که از ایران به این بانک سپرده می‌شود،‌ قبول کند. اما بانک آربی‌اس در این باره اظهار نظری نکرده است.

با وجود آن که بانک‌های انگلیسی مشمول قوانین ثبت و همکاری انگلیس هستند اما اگر حتی فعالیت‌های ثانوی در آمریکا داشته باشند این امر باعث می‌شود در برابر اقدامات تنبیهی احتمالی واشنگتن آسیب‌پذیر باشند.

یکی از مدیران اجرایی ارشد در یکی از بانک‌هایی که از این امر آسیب دیده است، می‌گوید: «پیامدهای تن ندادن به خواسته آمریکا در قبال ایران مشخص نیست اما این چیزی نیست که ما نتوانیم بفهمیم.»

یکی از سخنگویان وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز از برگزاری نشست‌هایی با مدیران بانک‌های عمده انگلیسی خبر داد و در عین حال گفت: در این گفت‌وگو‌ها مقرر شد که آمریکا بتواند به بانک‌های مورد نظر اطلاعات مربوط به خطرات ارتباط مالی با ایران را در اختیار قرار دهد.