بانک‌ها با مخلوط شدن سود و عملیات ربوی با مشکل مواجه می‌شوند

رییس شورای‌عالی بانک‌ها با طرح پرسش‌هایی همچون چرا شائبه ربوی بودن عملیات بانکی وجود دارد و بسیاری از علما و مراجع، بانکداری ایران را شبه ربوی می‌دانند، گفت: چنانچه سود و بهره با عملیات ربوی در بانک‌ها مخلوط شود، تمام اقدامات و برنامه‌های بانکی با مشکل مواجه می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، داوود زارع اسکندری در اولین نشست تخصصی سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی تحت عنوان روابط عمومی‌ها، بانکداری و بیمه، گفت: بر اساس یک نظریه جامعه‌شناسی،‌ تغییر نگرش‌های اقتصادی و سیاسی مردم چندان مشکل نیست، اما کسب استقلال فرهنگی به دلیل ریشه داشتن در باورهای مردم بسیار دشوار است.

داوود زارع اسکندری با تاکید بر ایجاد یک تحول و دگرگونی در سیستم بانکی و سازمان‌های دولتی، گفت: این وظیفه بر عهده سیستم روابط عمومی است.

وی با بیان اینکه تعریف سیستم بانکی از دید روابط عمومی‌ها تنها تبلیغ برای جذب حساب‌های قرض‌الحسنه یا پرداخت جایزه در صورت افتتاح حساب است، تصریح کرد: این در حالی است که وظیفه روابط عمومی بانک‌ها، آشنا کردن مردم با خدمات بانکی است.

مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به انتقادهای مردم نسبت به عملکرد سیستم بانکی، بی‌اطلاعی مسوولان از کارکرد بانک‌های کشور و نقد و انتقاداتی که نسبت به کارکنان بانکی که بیشترین بازده کاری و سختی کارهای بانکی را بر عهده دارند، گفت: این اتهام‌ها و انتقادها به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع به مردم است، که تمامی این وظایف بر عهده روابط عمومی‌ها است.

به گفته وی، بالاترین خدمات سیستم بانکی که خارج از اراده مدیران بانکی است، توسط شعب و کارکنان آنها انجام می‌گیرد که به دلیل نبود یک تعریف مناسب و جامع برای وظایف آنها توسط روابط عمومی‌ها در حق آنها اجحاف می‌شود. اسکندری گفت: چنانچه در حوزه خدمات بانکی به طور واضح و شفاف اطلاع‌رسانی دقیق توسط روابط‌عمومی‌ها صورت گیرد، بسیاری از مشکلات بانک‌ها در جامعه حل می‌شود.

وی با تاکید بر زبان‌شناسی تبلیغ و شناخت موضوع و تحلیل و انتقال آنها به دیگران، گفت: بانک‌ها و روابط عمومی آنها باید یک تعریف جامع از بانکداری بدون ربا، مقایسه بانکداری قبل و بعد از انقلاب و تسهیلات بانکی برای استفاده‌کنندگان داشته باشند.

رییس شورای عالی بانک‌ها با بیان اینکه مردم تفاوت بین بانکداری بدون ربا و ربوی را نمی‌دانند، این سوال را مطرح کرد که چرا شائبه ربوی بودن بانکداری وجود دارد و بسیاری از علما و مراجع بانکداری ایران را دارای شبهه می‌دانند.

وی اضافه کرد: چنانچه سود و بهره با عملیات ربوی در بانک‌ها مخلوط شود، همه اقدام‌ها و برنامه‌های بانکی با مشکل مواجه می‌شود و این وظیفه و رسالت روابط عمومی است که تعریفی جامع از این موارد داشته باشد و این مسائل را برای مردم بازگو کند.

چهره‌های ماندگار روابط عمومی معرفی می‌شوند

به گزارش ستاد خبری دومین سمپوزیم بین‌المللی روابط عمومی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مهمان ویژه در مراسم افتتاحیه این سمپوزیم حضور خواهد داشت و از چهره‌های ماندگار روابط عمومی تقدیر خواهد شد.

دبیر دومین سمپوزیم بین‌المللی روابط عمومی با بیان این مطلب گفت: در این مراسم از چند تن از چهره‌های ماندگار و فعال در حوزه روابط عمومی تقدیر خواهد شد و برگزیدگان لوح سپاس دومین سپموزیم بین‌المللی اهدا خواهد شد.

هوشمند سفیدی، در مورد همکاران این سمپوزیم گفت: همکار اصلی در برگزاری این سمپوزیم انجمن بین‌المللی روابط عمومی است که بیش از یک‌هزار عضو از یکصد کشور جهان دارد و مقرش در لندن است. همچنین انجمن آموزش تحقیقات روابط عمومی اروپا از دیگر همکاران در برگزاری است که بیش از ۲۵ کشور اروپایی عضو این انجمن هستند و بیش از ۲۵۰۰ عضو حرفه‌ای در زمینه روابط عمومی دارد همچنین کنفدراسیون روابط عمومی کشورهای اسلامی و انجمن روابط عمومی خاورمیانه دیگر سازمان‌های بین‌المللی هستند که در بر پایی این سمپوزیم حضور فعال دارند. سفیدی در مورد مطلبی که در سمپوزیم ارائه خواهد شد، گفت: ۱۸ مقاله توسط استادان خارجی و ۳۵ مقاله هم از متخصصان روابط عمومی کشور ارائه خواهد شد.وی ادامه داد: با توجه به اینکه در کشور دانش روابط عمومی به سرعت پیشرفت کرده است ولی متاسفانه عمل در این حوزه بسیار عقب‌تر از دانش در حوزه روابط عمومی است.

سفیدی، در مورد مهمان خارجی شرکت‌کننده در این سمپوزیم گفت: ۱۲ استاد و متخصص روابط عمومی از ۸ کشور جهان از جمله ایران، ایتالیا، یونان، استرالیا، آمریکا، امارات، هلند و انگلیس در این سمپوزیم شرکت می‌کنند و آخرین دستاوردهای علمی در زمینه روابط عمومی را ارائه خواند کرد

دومین سمپوزیم بین‌المللی روابط عمومی که با حضور بیش از ۳۰۰۰ نفر از متخصصان، مدیران، استادان و دانشجویان روابط عمومی از تاریخ ۱۲ آذر ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود، امروز پایان می‌یابد.