محمد شاهی عربلو، گفت: مهلت شش ماهه مجلس به دولت برای تنظیم و تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون بازار غیر متشکل پولی پایان یافت ولی باز هم دولت در این خصوص کوتاهی کرد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، درخصوص عدم تصویب آیین‌نامه اجرایی بازارغیر متشکل پولی در دولت به خبرگزاری مهر، گفت: تعجب آور است دولتی که خود را قانون مدار معرفی می‌کند، هنوز چنین آیین‌نامه‌ای را به تصویب نرسانده است و در حالی که مجلس برای تنظیم و تصویب این آیین‌نامه ۶ ماه مهلت برای دولت تعیین کرده بود، متاسفانه هنوز این آیین نامه اجرایی، تنظیم نشده است.

محمد شاهی عربلو، با تاکید بر این که این‌گونه حرکت‌ها اعتماد مردم را به قانونگذار و مجریان قانون کم می‌کند، اظهار داشت: مجلس از دولت انتظار دارد که سریعا به قانون عمل کرده و آیین‌نامه اجرایی قانون بازار غیرمتشکل پولی را به تصویب برساند.

وی اضافه کرد: مجلس سعی در تعامل با دولت دارد، در غیر این صورت راهکارهای محکمی‌برای برخورد با این گونه موارد وجود دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به این که اعضای این کمیسیون در خصوص عدم تنظیم و تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون بازار غیر متشکل پولی در دولت شدیدا مورد سوال سایر نمایندگان مجلس قرار دارند، تصریح کرد: کمیسیون به دولت جدا تذکر می‌دهد که در این زمینه سریعا اقدام کرده و به قانون عمل کند.

وی ادامه داد: در این صورت دیگر نیازی نخواهد بود که مجلس با ابزارهای قانونی با این موضوع برخورد کند و البته برای مجلس جای سوال دارد که چه دلیلی برای تاخیر دولت در این ارتباط وجود دارد.

آیین‌نامه اجرایی قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی، نوعی ابزار اجرایی برای کنترل عملیات پولی و اعتباری کلیه موسسات غیردولتی است که آنها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در کمتر از شش ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه از سوی دولت به دستگاه‌های اجرایی، کلیه تشکل‌های غیردولتی فعال در بازار پولی و مالی باید فعالیت خود را براساس این قانون تنظیم و اجرا کنند.