تبدیل دفترچه مستمری‌بگیران تهرانی به کارت بانک

ارائه کارت بانک به مستمری‌بگیران از بهمن‌ماه به صورت مرحله‌ای انجام‌ می‌شود و در صورت استقبال بازنشستگان ظرف مدت حداکثر شش ماه بخش عمده‌ای از مستمری بگیران تهران از کارت بانک استفاده خواهند کرد. دکتر پیمان نوری، مدیرعامل بانک رفاه، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حذف دفترچه مستمری‌بگیران و تبدیل آن به کارت بانک توضیح داد: این اقدام از بهمن ماه سال‌جاری به صورت مرحله به مرحله انجام‌ می‌شود. پیش‌بینی شده در شعب تجریش، جنت‌آباد و آیت‌ا... کاشانی برای حدود بیست‌هزار نفر مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در مرحله اول کارت صادر شود و در صورت رضایت آنها قصد است ظرف مدت حداکثر شش ماه بخش عمده‌ای از مستمری‌بگیران تهران از کارت بانک استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این افراد قادر هستند از خودپرداز، پایانه فروش و پایانه داخل شعب بانکی بدون هیچ محدودیتی استفاده‌ کنند؟ خاطرنشان کرد: این افراد برای استفاده از خدمات الکترونیکی از جمله برداشت وجه هیچ محدودیتی ندارند، در عین حال استفاده از پایانه‌های داخل شعبه در پایان هر ماه براساس طرح نوبت‌بندی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال اگر فردی تاکنون روز بیستم هر ماه حقوق خود را دریافت می‌کرده است، در این طرح نیز کارت وی از روز بیستم به بعد هر ماه فعال می‌شود. در مرحله اول این افراد قادر خواهند بود از خودپردازهای بانک رفاه استفاده کنند، اما هیچ محدودیتی برای استفاده از POSهای فروشگاهی نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر در کل کشور حقوق دوران بازنشستگی و مستمری خود را از طریق شعب این بانک دریافت می‌کنند، تاکید کرد: به نظر می‌رسد تبدیل دفترچه بانکی به کارت بانک در کل کشور یک‌سال به طول می‌انجامد که البته انجام این مهم به موافقت و همکاری سازمان تامین اجتماعی نیاز دارد.

استفاده از کارت بانک مشتریان بدون ارائه رمز عبور

نوری متذکر شد: این بانک به دنبال اجرای طرح دیگری است که براساس آن تمامی مشتریان بدون ارائه رمز عبور کارت قادر خواهند بود از دستگاه‌های ATM براساس شناسایی آنها استفاده کنند. ضرورت این روش برای مستمری‌بگیران بیشتر است. وی توضیحات بیشتر در مورد این طرح را به زمان اجرای آن موکول کرد.

مدیرعامل بانک رفاه سرانه کارت بانک را در کشور سه‌هزار کارت به ازای هر ATM دانست و تصریح ‌کرد: طبق استاندارد موجود این سرانه باید حدود ۲‌هزار کارت به ازای هر دستگاه باشد که با افزایش دستگاه‌های خودپرداز این تفاوت جبران می‌شود و اگر تعداد کارت‌هایی که در مجموعه شهرهای بزرگ کشور برای بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی صادر می‌شود، به تعداد ATM‌های بانک رفاه تقسیم شود، سرانه آنها مناسب است. وی ادامه داد: تا زمانی که استفاده از کارت‌های الکترونیکی به کیف پول الکترونیکی تبدیل نشود، این مشکل وجود خواهد داشت. در حال حاضر بانک رفاه دارای ۴۹۳ ATM است و در برنامه‌های آتی بانک افزایش این دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیت واردات ATM تاخیری در اجرای برنامه‌های این بانک ایجاد نمی‌کند؟ تصریح کرد: این محدودیت فقط برای بانک رفاه نیست، بدین ترتیب اگر این محدودیت باعث شود طرح مذکور به صورت گسترده انجام نشود، باید اظهار تاسف کرد که مقدورات خارج از اراده بانک، بانک را در این راستا با کندی مواجه می‌کند.

به گفته رییس هیات‌مدیره بانک رفاه تاجایی که امکان استفاده از کارخانه‌های داخلی سازنده ATM وجود داشته باشد، ترجیح این است که از دستگاه‌های داخلی استفاده شود.

افزایش واحدهای خدمات ویژه به ۱۰۰ واحد تا سال آینده

وی ادامه داد: در تهران بزرگ ۱۳واحد ویژه بانک رفاه راه‌اندازی شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تعداد آنها به ۲۰ تا ۲۵واحد در تهران و حومه افزایش یابد و در صورت ضرورت و نیاز تا سال آینده در همین زمان حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰واحد ویژه این بانک در کل کشور راه‌اندازی می‌شود. شعب شیراز، اصفهان و مشهد نیز برای راه‌اندازی واحد خدمات ویژه اعلام آمادگی کرده‌اند.