تغییر سبد ارزی برای کشور زیان نداشته است

از هشت سال پیش تاکنون که عملیات تغییر سبد ارزی کشور آغاز شد، با وجود تهدیدات فراوان علیه این اقدام کشورمان، از تبدیل ذخایر دلاری هیچ ضرری نکرده‌ایم. به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم شیبانی رییس کل بانک مرکزی با ابراز اطمینان از این که از تغییر سبد ارزی کشور ضرر نخواهیم کرد، درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود در تغییر سبد ارزی ۵/۳میلیارد دلار ضرر کردیم، گفت: عده‌ای از روی حدس و گمان حرف‌هایی می‌زنند ولی امکان ندارد که بانک مرکزی با آن همه کارشناس این مساله را در نظر نگیرد.

وی افزود: بحث تغییر سبد ارزی کشور از حدود ۸ سال پیش اعلام شد و از همان موقع تهدیدات علیه ما شروع شد و ما هم راه‌های مختلف را امتحان کردیم و انشاءا... همه چیز بر مبنای صحیح و به طور طبیعی جلو خواهد رفت.

وی درباره بحث‌های مطرح شده درباره زیان کشور از تبدیل ذخایر دلاری به یورو نیز گفت: این محاسبات ذهنی است، زیرا اعداد مورد نیاز در بانک مرکزی وجود دارد و ما هیچ مشکلی نداریم و ضرری هم ‌نکرده‌ایم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه همه پیش‌بینی‌ها برای تغییر سبد ارزی کشور صورت گرفته ، اضافه کرد: در بانک مرکزی چندین اداره در این قضیه فعال هستند و اصلا ممکن نیست یک فرد یا دو فرد خارج از بانک مرکزی بتوانند این محاسبات را انجام دهند.

وی در مورد مشکلات پرداخت وام برای طرح‌های زودبازده نیز به نشریه گمرک گفت: به طور کلی برای راه افتادن طرح‌های جدید مقداری وقت لازم است، اما تا الان حدود ۳۵۰هزار طرح ارائه شده که از این تعداد حدود ۵۰هزار طرح را بانک‌ها تایید کرده‌اند و بعد از تایید باید قرارداد منعقد شود که برای ۷۰درصد آنها این کار صورت گرفته و مرحله بعد سپردن تضمین و وثیقه است.وی اضافه کرد:‌ بخشی از مسائل به گیرندگان وام برمی‌گردد و همه آن به بانک مربوط نیست، در حال حاضر سرعت این کار بسیار بیشتر از قبل است و رییس‌جمهوری نیز به این امر اذعان دارند.

شیبانی درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی نیز گفت: یکی از تسهیلات در نظر گرفته شده، جوایزی است که وزارت بازرگانی به صادرکنندگان اعطا می‌کند. علاوه بر آن سیستم آزاد ارزی نیز این امکان را برای صادرکنندگان به وجود آورده است که به طور مستقیم از نتیجه فعالیت‌های خود بهره‌مند شود.

رییس‌ کل بانک مرکزی با بیان این که تسهیلات و مشوق‌ها برای صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت، گفت: ۵/۱میلیارد دلاری که دولت از حساب ذخیره ارزی در اختیار بانک توسعه صادرات برای حمایت از صادرکنندگان قرار داده، اعتبار جدیدی است که در دولت‌های گذشته نبود.