نرخ تورم ایران امسال به 8/15‌درصد می‌رسد

واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که نرخ تورم کشورمان در سال‌جاری به ۸/۱۵‌درصد برسد. به گزارش ایسنا، گزارش ماه دسامبر واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست که آخرین گزارش سال ۲۰۰۶ این واحد به شمار می‌رود حاکی از آن است که میانگین نرخ تورم ایران در سال گذشته معادل ۴/۱۳‌درصد بوده که نسبت به نرخ تورم ۸/۱۴‌درصدی در سال ۸۳ کاهش خوبی نشان می‌دهد.

این واحد در گزارش خود عنوان کرده است: گزارش‌های منتشره در زمینه افزایش زیاد بهای کالا‌ها و خدمات ضروری و نیز سطوح بالای نقدینگی و همچنین افزایش هزینه‌های وارداتی به این منجر شده که پیش‌بینی شود نرخ تورم ایران در سال‌جاری افزایش یافته و به طور میانگین به ۸/۱۵‌درصد برسد، این در حالی است که آهنگ افزایش نرخ تورم با تثبیت بهای برخی کالا‌ها کندتر خواهد شد به طوری که انتظار می‌رود در سال‌۸۶ نرخ تورمی‌ معادل ۱۶‌درصد برای کشور به ثبت برسد. از سال ۸۷ کشور شاهد کاهش نرخ تورم خواهد بود و در این سال نرخ تورم کشور معادل ۵/۱۵‌درصد خواهد بود که با تداوم روند نزولی در سال ۸۸ به ۱۵‌درصد خواهد رسید.

سال ۸۹ نرخ تورم تغییری نسبت به سال ۸۸ نخواهد داشت اما در سال ۹۰ دوباره با کاهش مواجه بوده و برابر با ۸/۱۴‌درصد خواهد بود.