با هدف حمایت از کشاورزان، حداقل نیمی از محصولات کشاورزی کشور تا پایان سال ۸۷ تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرند. به گزارش ایسنا، حسن صفایی، معاون نیروی انسانی و امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی، در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر کشاورزی گیلان با بیان این که روند بیمه کردن محصولات کشاورزی با سرعت بالایی در حال انجام است، افزود: امسال ۲‌هزار و ۷۵۰‌میلیارد ریال از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی بابت جبران خسارت‌ها به کشاورزان سراسر کشور پرداخت شد که از این میزان یک‌هزار ‌میلیارد ریال آن مربوط به محصولات باغی بود.

او از اصلاح قانون حفظ اراضی کشاورزی و باغ‌ها به منظور کمک به پایدار شدن تولید و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و حمایت از کشاورزان خبر داد و گفت: همچنین دولت برای حمایت از کشاورزان ، قانون جلوگیری از تقسیم اراضی کشاورزی را که متاسفانه میزان آن در برخی از استان‌های شمالی کشور به کمتر از ۷/۰ هکتار رسیده و باعث شده اگر چه راندمان تولید پایین نیاید، اما کشاورز نتواند برای تامین معاش خود راضی باشد، را اجرا می‌کند.

صفایی افزود: همچنین با هدف حمایت از تولیدکنندگان، علاوه بر اصلاح روش خرید تضمینی محصولات کشاورزی، تنظیم بازار را هم رعایت کنیم و سعی می‌کنیم به سمتی برویم که ریسک‌پذیری تولید در بخش کشاورزی کاهش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت‌های مختلف به دلیل وجود عوامل مداخله‌کننده بیرونی و افزایش ریسک‌پذیری بخش کشاورزی، راهکارهای حمایتی مختلفی را در جهت حمایت از این بخش اجرا می‌کنند.

وی افزود: در حالی که در کشورهای اروپایی هر کشاورز روزانه یک‌دلار از دولت یارانه می‌گیرد، در ایران این رقم بسیار ناچیز است و گاهی احساس می‌شود که دولت می‌خواهد ترحم کند، اما طبیعت بخش کشاورزی این است که دولت از آن حمایت کند.

صفایی با اشاره به افزایش شاخص تولید محصولات در مقایسه با سال گذشته، یادآور شد: بیشترین میزان تولید گندم در سال گذشته ۱۲ تن و ۶۹۴ کیلوگرم در هر هکتار بود که این میزان در سال ۸۵ به ۱/۱۳ تن در هر هکتار افزایش یافته و یا بالاترین میزان تولید برنج از ۱۵ تن و ۴۱۷ کیلوگرم در هر هکتار در سال گذشته به ۵/۱۶ تن در هر هکتار در سال‌جاری رسیده است.

وی افزود: افزایش تولید محصولات نشان می‌دهد که ظرفیت ارتقای تولید در سطح بالایی در کشور وجود دارد و ما نیز می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی بدون افزایش سطح زیرکشت، با تولید بیشتر به اقتصاد کشور کمک کنیم.