گروه بازار پول - بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانک کشاورزی در ۷ ماه سال‌جاری برای توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به تولیدکنندگان این بخش پرداخت شد. به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی این تسهیلات با توجه به امکانات بالقوه و ظرفیت‌های وسیع و قابل توجه کشور در زمینه صنایع تبدیلی و با هدف کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و خودکفایی در تولید این محصولات و فرآورده‌های کشاورزی افزایش تولید و امنیت غذایی مردم تامین نیازهای عمده معیشتی جامعه و ... همه ساله در قالب عقود اسلامی و طرح‌های دارای توجیه فنی، مالی و اقتصادی به صورت کاملا نظارت شده در اختیار تولیدکنندگان در زمینه صنایع تبدیلی قرار می‌گیرد به نحوی که در ۷ ماه امسال (تا آبان ماه) مبلغی بالغ بر یک هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی این بانک به واجدین شرایط پرداخت شده است که مجموع تسهیلات پرداختی طی سال‌های ۱۳۸۰ تا تاریخ مذکور به بیش از ۶هزار و ۷۰۰میلیارد ریال می‌رسد.

براساس این گزارش علاوه بر این تسهیلات اعتباری بالغ بر ۵۲۰میلیارد ریال به بیش از یکصد طرح در قالب اعتبارات تلفیقی و مبلغی افزون بر ۶۰۰میلیارد ریال برای ۶۳۰ طرح در قالب تسهیلات یارانه‌ای با همکاری وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان این بخش پرداخت شده است.

این گزارش می‌افزاید به منظور وارد کردن ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته تولیدی از خارج کشور نیز اعتباری بالغ بر ۶۰۰میلیون دلار برای بیش از ۱۴۰ طرح صنایع تبدیلی بخش کشاورزی از محل صندوق ذخیره ارزی عقد قرارداد شده است.

امکانات بانک کشاورزی پاسخگوی تمام تقاضاهای کشاورزان نیست

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: امکانات بانک کشاورزی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی همه تقاضاهای اعتباری کشاورزان باشد و به‌کارگیری نهادهای مکمل از جمله موسسات مالی بخش خصوصی و تعاونی برای تامین اعتبارات مورد نیاز این بخش اجتناب‌ناپذیر است.

عشرت شایق در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، افزود: اگر چه در سال‌های اخیر فعالیت بانک‌ها گسترش یافته است، اما هنوز هم بسیاری از کشاورزان کم درآمد به سبب نداشتن وثیقه یا ضامن مورد تایید بانک‌ها از دریافت وام محروم مانده‌اند که به نظر می‌رسد تداوم و گسترش برنامه‌های ارائه خدمات به این گونه مشتریان از جمله حذف وثیقه ملکی از وام‌های کمتر از ۵۰‌میلیون ریال، پرداخت تسهیلات به زنان سرپرست خانوار و افزایش میزان سهم بخش کشاورزی از محل اعتبارات بنگاه‌های زودبازده می‌تواند تا حدودی خلاء موجود در بازار مالی روستایی و کشاورزی را جبران کند.

این عضو فراکسیون کشاورزی، ادامه داد: با توجه به درآمد کم کشاورزان آنها قادر به تامین سرمایه مورد نیاز برای دسترسی به خدمات و نهادهای جدید برای گذار از کشاورزی سنتی و رفع نیازهای مصرفی و هزینه‌های جاری تولید نیستند، بنابراین تنها در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز کشاورزان می‌توان انتظار به کارگیری استعداد واقعی بخش کشاورزی را در اقتصاد کشور داشت.

وی تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته تقریبا تمامی تسهیلات پرداختی در بخش کشاورزی مستقیما در فرآیند تولید محصولات کشاورزی یا کاهش هزینه‌های تولید به‌کار گرفته شده است و در واقع اصلی‌ترین دلیل دریافت وام از سوی کشاورزان جبران کمبود سرمایه در امر تولید بوده است.

شایق ایجاد صندوق‌های اعتباری در روستاها با استفاده از پس‌انداز و مشارکت خود روستاییان و حمایت دولت از این صندوق‌ها را یکی از راهکارهای موثر در تامین نیازهای مالی و سرمایه‌ای کشاورزان دانست و افزود: این صندوق‌ها می‌توانند در کنار فعالیت مستقل خود به عنوان عامل بانک کشاورزی در روستاها نسبت به پرداخت و جمع‌آوری اقساط وام اقدام کنند و هزینه عملیات بانکی در رابطه با پرداخت تسهیلات به کشاورزان را کاهش دهند.