طرح ویژه دولت برای بازنگری قوانین پرداخت تسهیلات بانکی

معاون اول رییس جمهوری اعلام کرد: طرحی ویژه برای بازنگری قوانین پرداخت تسهیلات بانکی توسط دولت در دست تدوین است که در صورت تصویب می‌تواند کشاورزان را از قوانین سخت بانکی برهاند. پرویز داوودی در حاشیه مراسم افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی پرورش دام خاورمیانه در نظرآباد به خبرگزاری مهر، گفت: این طرح ابعاد مختلف کشاورزی و توسعه آن، تسهیلات بانکی و نحوه اعطای آن، استثنائات تسهیلات و ضرورت کاهش نرخ سود بانکی را مدنظر دارد و توسط کارشناسان تکمیل می‌شود.

وی افزود: دولت در راستای کاهش نرخ سود بانکی، در پرداخت تسهیلات با نرخ سود مناسب به کشاورزان تلاش‌‌های بسیاری کرده، اما تاکنون موفقیت قطعی حاصل نشده است.

وی افزود: بخش کشاورزی به عنوان اصلی ترین زیرساخت توسعه کشور نیازمند توجه ویژه از جهت‌های مختلف است و نقص در هر کدام از بخش‌‌های کشاورزی در آینده ایران اثرگذار است.

داوودی عدم اعتماد کافی به فارغ‌التحصیلان این بخش را از مشکلات جدی کشاورزی کشور خواند و تصریح کرد: تا زمانی که به فارغ التحصیلان این بخش اعتماد نکنیم و زمینه حضور آنها در کشاورزی فراهم نشود به خودکفایی نخواهیم رسید.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی ایران علاوه بر دانش روز نیازمند نیروهای جوان و دانش آموخته است و اگر قشر یاد شده وارد کشاورزی حرفه‌ای شوند علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه توسعه بیش از پیش علمی ‌کشاورزی فراهم خواهد شد.

داوودی در ادامه بر ضرورت رشد کمی‌ و کیفی محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: هر دو بعد می‌تواند با گسترش فعالیت‌‌های آموزش بهبود یابد و حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز در این زمینه ضرورتی انکارناپذیر است.

فقط ۵ درصد تسهیلات‌ بانک‌ها به بنگاه‌های کوچک اختصاص یافت

معاون اول رییس‌جمهور، گفت: کل قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های کشور ۱۰۶تریلیون تومان است که از آن همه فقط ۵تریلیون تومان یعنی کمتر از ۵درصد به بنگاه‌های کوچک و زودبازده اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهور، روز گذشته در پاسخ به اعتراض برخی دامداران مبنی بر بازگشت قیمت شیر به سال ۸۴ با وجود افزایش قیمت تعرفه، گفت: دو دهک جمعیت کشور بسیار کم درآمد و نزدیک ۵/۴میلیون نفر با درآمد روزی کمتر از یک‌هزار تومان زندگی می‌کنند.

معاون اول رییس جمهور گفت:‌ قدرت خرید دو دهک پایین درآمدی جامعه بسیار پایین است و قوت غالب آنها نان و حداکثر نان و ماست است.

داوودی گفت:‌ من خود رشته اقتصاد خوانده‌ام و از نظر تئوری می‌دانم قیمت یعنی چه، ولی دولت که بر اساس شعار عدالت و توجه به اقشار کم درآمد سرکار آمده باید به آنها توجه کند، البته باید مکانیسم‌هایی برای حمایت از تولیدکنندگان هم فراهم شود.

پرویز داوودی افزود: دولت تصویب کرده بود که در امسال ۱۸هزار میلیارد تومان تسهیلات بانک‌ها به بنگاه‌های کوچک و زودبازده اختصاص یابد که فقط ۵هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

داوودی با اشاره به افزایش قیمت حبوبات گفت: علت این که دولت نسبت به آن حساس است، چون غذای طبقه کم درآمد جامعه است و با افزایش قیمت، اقلامی همچون حبوبات و سیب‌زمینی از سفره دهک‌های پایین جامعه رخت می‌بندد.