30درصد  سهام موسسه مالی و اعتباری قوامین پذیره‌نویسی می‌شود

فاطمه بهادری- موسسه مالی و اعتباری قوامین از این پس تسهیلات خود را با نرخ سود ۱۷درصد ارائه خواهد داد. برخی وام‌های این موسسه همچون وام جهیزیه نیز دیگر پرداخت نمی‌شود. عکس: سامان دزیانیان

احمدرضا خطیبی‌‌، مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری قوامین ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر این موسسه ۶۰ دستگاه خودپرداز دارد و ۵۰۰ دستگاه پایانه فروش نیز خریداری کرده است.وی افزود: ۳۵۰ شعبه از ۴۶۲ شعبه موسسه به ماهواره متصل و آنلاین است و پس از ۵/۲ سال توانستیم سیستم کر بنکنیگ را که قراردادش را با یکی از معتبرترین بانک‌های اسلامی جهان بسته‌ایم، نصب کنیم. ظرف شش ماه آینده نیز اینترنت و موبایل بنکینگ را به خدمات موسسه می‌افزاییم.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری قوامین با بیان اینکه امیدواریم طرح قوامین کارت را گسترش دهیم اظهار داشت: یک‌هزار قوامین کارت تا به حال صادر شده است.

وی تاکید کرد: موسسه استراتژی سه ساله ۸۴، ۸۵ و ۸۶ را تدوین کرده که از آن طریق هر سه ماه یکبار عملکرد موسسه بررسی می‌شود.

خطیبی در پاسخ به این سوال که موسسه قوامین چه زمانی مجوز رسمی از بانک مرکزی اخذ می‌کند گفت: پیرو جلساتی که در ۳۱ شهریور‌ماه سال ۸۳ این موسسه با رییس وقت کمیسیون اقتصادی مجلس (آقای دانش جعفری) به اتفاق نمایندگان اصفهان داشتیم مقرر شد موسسه برای اخذ موافقت اصولی از بانک مرکزی سه شرط را اجرا کند.وی افزود: شروطی همچون رعایت ضوابط شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، رفع نواقص و انجام تعهدات موسسه در مورد صندوق‌های قرض‌‌الحسنه اصفهان سه شرط برای اخذ این موافقت بود.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری قوامین با تاکید بر اینکه این موسسه از لحاظ علمی خود را مجهز کرده تصریح کرد: بازرسان بانک مرکزی نیز از این موسسه بازرسی داشتند و موسسه استانداردهای موردنظر آنها را رعایت کرد.

خطیبی افزود: در تاریخ ۲۴ تیرماه امسال مشکلات صندوق‌های قرض‌الحسنه اصفهان تمام شد و کارهای ارزشگذاری سهام در حال اجرا است.وی در مورد ارزشگذاری سهام این موسسه تصریح کرد: بخشی از سهام موسسه به هفت زیرمجموعه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) که به طور مستقیم به این نهاد وابسته نیستند منتقل می‌شود. ۳۰درصد از سهام هم به صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: منتظریم تا از بین حسابرسانی که بانک مرکزی به این موسسه معرفی می‌کند، حسابرس موسسه را انتخاب و سهام موسسه را عرضه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید موسسه قوامین بتواند تا پایان سال مجوز رسمی از بانک مرکزی دریافت کند گفت: کار دوطرفه است و ما کارمان را انجام داده‌ایم. البته پذیره‌نویسی دو ماه طول می‌کشد.

خطیبی افزود: بانک مرکزی در مورد سرمایه اولیه موسسه قوامین به میزان یکصد میلیارد تومان توافق کرده است.وی در پاسخ به این سوال که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار سرمایه اولیه موسسات مالی و اعتباری ۱۵۰میلیارد تومان است، اظهار داشت: اگر بانک مرکزی به موسسه بگوید که سرمایه اولیه موسسه باید ۱۵۰میلیارد تومان باشد، ما مشکلی نداریم.

خطیبی درخصوص صندوق‌های قرض‌الحسنه اصفهان گفت: ۲۷۴هزار و ۷۴نفر در سه صندوق جی، کریم آل‌طه و فولادشهر اصفهان به مبلغ ۲هزار میلیارد ریال سپرده‌گذاری کرده بودند که در مقطعی این صندوق‌ها دچار مشکل شدند.

وی افزود: موسسه قوامین نیز برای گرفتن موافقت اصولی از بانک مرکزی، مسوول حل مشکل این صندوق‌ها شد و در اول فروردین ماه سال گذشته موسسه مذکور با فراخوانی، سپرده‌گذاران را شناسایی کرد.

خطیبی ادامه داد: موسسه قوامین برای حل مشکل صندوق‌های قرض‌الحسنه اصفهان ۲هزار میلیارد ریال به سپرده‌گذاران تسهیلات داد که باید تا سال ۸۹ بازپرداخت شود.

وی تصریح کرد: زمان ماندگاری پول در دست سپرده‌گذاران صندوق‌های اصفهان برای موسسه زیان محسوب می‌شود. لذا املاکی که متعلق به این صندوق‌ها بوده در اختیار موسسه قرار می‌گیرد تا مشکل ارزش زمانی پول حل شود. خطیبی قیمت تمام شده پول در موسسه قوامین را ۲/۱۸درصد به اضافه ۲/۳درصد هزینه عملیاتی اعلام کرد و اظهار داشت: نرخ سود روزشمار سپرده‌های این موسسه ۷/۱۴، شش ماهه ۵/۱۵ و پنج ساله ۱۹درصد است.

وی تصریح کرد: در سال ۸۳، سرمایه‌گذاری مهرگان افتتاح و مقرر شد بخشی از سهام آن به پرسنل ناجا واگذار شود. بر این اساس به هر پرسنل متقاضی ۵۰هزار تومان وام و ۱۵۰هزار تومان سهم داده شد.

خطیبی با بیان اینکه در حال حاضر این شرکت سرمایه‌گذاری قصد دارد به هر یک از پرسنل ناجا به مبلغ یک میلیون و ۴۰هزار تومان تمام را به صورت قسطی اعطا کند، تصریح کرد: سهامداران قبلی با حق‌تقدم می‌توانند مازاد را دریافت کنند. نرخ سود تسهیلات فوق چهار‌درصد است.وی ادامه داد: مهرگان در هتل‌سازی، بورس و بازرگانی سرمایه‌گذاری کرده و در حالی‌که بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس مشکل پیدا کردند، اما مهرگان به سودآوری رسیده است.وی در‌خصوص پرسنل وظیفه اظهار داشت: با توجه به اینکه موسسه قوامین حقوق پرسنل وظیفه را پرداخت می‌کند، پیگیر بهبود وضعیت مالی پرسنلی است که معیشت خانواده‌شان را تامین می‌کنند.

وی گفت: موسسه قوامین بیش از یک هزار میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه در قالب طرح حکمت به پرسنل ناجا پرداخت کرده است.