گزارش حسابرسی سال مالی 84 بانک‌ها و بیمه های دولتی آماده شد

هوشنگ نادریان از انجام گزارش حسابرسی سال مالی ۸۴ تمام بانک‌ها و بیمه‌های دولتی توسط سازمان حسابرسی خبر داد و گفت: در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری حسابرسی مالیاتی ۶۷۴ شرکت و دستگاه دولتی نیز توسط سازمان انجام گرفته است. رییس سازمان حسابرسی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تاکید بر تکمیل گزارش حسابرسی مالی سال ۸۴ تمام بانک‌ها و بیمه‌ها، گفت: این گزارشات به شکل مقدماتی برای شورای‌عالی بانک‌ها ارسال و توسط آنها بررسی و نهایی شد و در نهایت این گزارش به مجمع بانک‌ها و بیمه‌ها به منظور استفاده و بهره برداری مجامع آنها از این صورت‌های مالی ارسال شد.

هوشنگ نادریان با تاکید بر این که تصمیم گیری‌های مجامع بانک‌ها و بیمه‌ها در مقاطع مختلف براساس این صورت‌های مالی خواهد بود، تصریح کرد: گزارشات حسابرسی مالی بانک‌ها و بیمه‌های خصوصی نیز توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت‌: با توجه به این که کمتر از دو ماه به پایان سال ۸۵ باقی مانده، برنامه‌ریزی‌ها برای آغاز بررسی‌ها و انجام گزارشات حسابرسی سال مالی ۸۵ بانک‌ها و بیمه‌ها در سازمان آغاز شده است.

رییس سازمان حسابرسی با اشاره به این که در ۱۰ماه ابتدای سال جاری حسابرسی مالیاتی ۶۷۴ شرکت و سازمان دولتی توسط سازمان حسابرسی انجام شده است، تصریح کرد: البته براساس آمارهای سازمان امور مالیاتی کشور، حسابرسی مالیاتی بیش از ۲هزار و ۲۰۰ شرکت و سازمان طی مدت مذکور انجام شده است.

به گفته وی، حسابرسی مالیاتی شرکت‌های صد درصد دولتی برعهده سازمان حسابرسی است اما شرکت‌هایی که صد درصد دولتی نیستند می توانند برحسب تمایل ، حسابرسی مالیاتی خود را به موسسات حسابداری یعنی اعضای جامعه حسابداران رسمی و یا سازمان حسابرسی ارائه دهند.

نادریان اضافه کرد: از مجموع تعداد ۲هزار و ۲۰۰شرکتی که در ۱۰ماه ابتدای سال‌جاری حسابرسی مالیاتی آنها انجام و به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شده است، حسابرسی مالیاتی بیش از ۱۵۰۰ شرکت توسط جامعه حسابداران رسمی انجام شده است.

وی ادامه داد: کمتر از ۴۰درصد از حسابرسی‌های مالیاتی شرکت‌های دولتی توسط سازمان حسابرسی و بقیه توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی انجام شده که دلیل این امر تعداد بالای اعضا و شرکت‌های حسابرسی خصوصی و کم بودن افراد و کارشناسان سازمان حسابرسی نسبت به آنها است.

رییس سازمان حسابرسی اظهار داشت: گرچه تعداد گزارشات حسابرسی مالیاتی دستگاه‌ها در سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما گزارشات تهیه شده در سازمان حسابرسی در سال‌جاری تقریبا به میزان سال گذشته بوده است.