خودپردازها به میز امداد مجهز می‌شوند

مهران شریفی یکی از دستورات همیشگی بانک مرکزی به بانک‌ها را نظارت بر دستگاه‌های خود‌پرداز و سرویس‌دهی مناسب آنها به‌خصوص در ایام تعطیلات عنوان کرد و گفت: تعیین یک تیم کشیک برای این منظور در بانک‌ها الزامی است. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، سیاست بانک مرکزی را کاهش مراجعه فیزیکی مشتریان به بانک‌ها برای دریافت خدمات و کاهش تقاضا برای دریافت اسکناس، ایران چک و غیره از طریق استفاده و به کارگیری و ارائه خدمات دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های فروش(POS)، اینترنت و غیره دانست.

مهران شریفی با اشاره به مشکلات متعددی که برای بانک‌ها و دستگاه‌های ATM به خصوص در ایام تعطیلات در نتیجه درخواست بیش از حد اسکناس و ایران چک ایجاد می‌شود، گفت: اخیرا سیستمی بر روی دستگاه‌های خودپرداز بانک ملی، صادرات و بخشی از دستگاه‌های خودپرداز بانک کشاورزی راه‌اندازی شده که از طریق آن انتقال یک وجه از یک بانک به بانکی دیگر در یک آن امکان‌پذیر شده است.

وی با بیان این که این سیستم به تدریج و تا پایان سال بر روی دستگاه‌های خود‌پرداز اکثر بانک‌ها نصب خواهد شد، افزود: استفاده از این روش باعث کاهش زمان، هزینه‌ها و خطرات ناشی از انتقال وجوه بین بانک‌ها، کاهش مشکلات دستگاه‌های خودپرداز، کاهش تقاضا برای دریافت اسکناس و ایران چک و از بین رفتن تمام معضلات روش قدیمی و سنتی نقل و انتقالات وجوه بین بانک‌ها خواهد شد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اضافه کرد: این خدمت از طریق مراجعه به دستگاه خود‌پرداز بانک مقصد و یا مبدا امکان‌پذیر است.

وی یکی از دستورات همیشگی بانک مرکزی به بانک‌ها را نظارت بر دستگاه‌های خود‌پرداز و سرویس‌دهی مناسب آنها به خصوص در ایام تعطیلات عنوان کرد و گفت: تعیین یک تیم کشیک برای این منظور در بانک‌ها الزامی است.

شریفی با تاکید بر این که هر ماه مشکلات دستگاه‌های خود‌پرداز از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها گوشزد می‌شود، افزود: احساس می‌کنیم سرویس دهی دستگاه‌های خود‌پرداز در سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

وی دستور دیگر بانک مرکزی به سایر بانک‌ها را نصب میز امداد یا (HOLD DESK) بر بالای هر دستگاه خودپرداز عنوان و تصریح کرد: با این روش اگر امکان خدمات رسانی یک دستگاه خودپرداز به مشتری وجود نداشت مشتری با استفاده از این سرویس می‌تواند از نزدیک‌ترین دستگاهی که می‌تواند به وی سرویس ارائه دهد مطلع شود و این سیستم نیز به تدریج در تمام دستگاه‌های خودپرداز به کار گرفته خواهد شد.