تحلیل بازارها، رمز سرمایه‌گذاری موفق است

گروه بورس- زهرا مجتهد: سمینار شیوه‌های صحیح سرمایه‌گذاری و اقتصاد خانواده با حضور جمعی از استادان دانشگاه‌ها و سهامداران برگزار شد. عکس: سامان دزیانیان

به ترتیب: دکتر یاوری، سید عسگری(دبیرسمینار) و دکتر تهرانی

در سمینار «شیوه‌های صحیح سرمایه‌گذاری و اقتصاد خانواده» که روز یکشنبه با حضور جمعی از استادان و دانشگاهیان و سهامداران و اعضای کانون سهامداران حقیقی برگزار شد، دکتر یاوری و دکتر تهرانی با ارائه نظرات خود به بررسی افق‌ پیش رو در بازار مسکن، ارز، طلا و بورس پرداختند.

در این جلسه دکتر ابراهیم یاوری، ضمن اشاره به این مطلب که سیاست‌های رشد هم‌راستا با برقراری عدالت، نیازمند زمان است، در راستای اجرای برنامه‌های پنج ساله از سوی دولت به این مطلب اشاره کرد که تنها ۳۰درصد از برنامه‌های ۵ساله تا کنون به اجرا درآمده است. وی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌های غلط اقتصادی کشور منجر به مشکلات کنونی جامعه از جمله فقر و بیکاری شده است.

یاوری در خصوص حذف سازمان برنامه و انتقال وظایف آن به استانداری‌ها، اظهار داشت: اتخاذ تصمیم درست در مواقع بحرانی از سوی رییس جمهور می‌تواند از نتایج غیرمنطقی جلوگیری کند.

وی معتقد است که مشکلات اقتصادی ایران توسط مباحث اقتصاد کلان یک و دو تدریسی در دانشگاه‌ها به سادگی حل می‌شود و از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست، اما این تصمیم‌‌گیری به موقع است که نظام اقتصادی هر کشوری را سامان بخشد.

یاوری در جلسه یادشده به سبک شناسایی بازارها از سوی سرمایه‌گذاران و مردم اشاره کرد و گفت: مردم به دنبال کالاهایی سرمایه‌ای هستند، به طور‌ی‌که در وهله اول اثرات تورمی را به بهترین نحو ممکن به خود جذب کند. این مساله در کشور ما در خصوص طلا، اتومبیل و دلار که هر یک دوام متفاوتی دارند، رخ داده است.

وی ادامه داد: در گذشته نقدینگی در میان بازارهای هدف توزیع می‌شد و افزایش قیمت‌ها را در خود نمایان می‌ساختند. به طور مثال طی دوره‌ای پیکان مثل پول نقد بود و از قدرت نقدشوندگی بسیاری برخوردار بود. این در حالی است که در مقایسه با طلا، قدرت نقدشوندگی بیشتری داشت.

وی افزود: اما در شرایط کنونی دولت نهم به کنترل این گونه بازارها پرداخت. وی در ادامه به این مطلب اشاره کرد که به هر حال ثبات نسبی در یک بازار هدف، نقدینگی را به سمت بازار دیگری سوق می‌دهد. دکتر یاوری گفت: در حال حاضر این حرکت براساس تغییر سیستم‌های قیمتی حاکم، از بخش‌های راکد به سمت بازار مسکن شکل گرفت.

وی افزود: با این تفاوت که تعدیل قیمتی طی ۴سال رکودبخش مسکن اتفاق نیفتاد و همزمان با رکود این بخش، بورس به شکل بازاری پررونق درآمد. بنابراین در همان زمان هر فردی که پا به این بازار نهاد، احساس کرد که از توانایی لازم برای کسب سود از بازار سهام برخوردار است. حتی افراد غیرحرفه‌ای نیز به سود رسیدند.

یاوری با اشاره به این مطلب که پس از زیان دیدن برخی سهامداران در دو سال اخیر، این موضوع آشکار شد که بدون آگاهی لازم و دانش لازم برای فعالیت در بورس نمی‌توان به سود رسید، تصریح کرد: در سال گذشته با وجود تمامی بحران‌های سیاسی و حتی اقتصادی افراد بسیاری توانستند از طریق خرید و فروش سهام سود کسب کنند. وی افزود: بازار کنونی سهام نیازمند فعالیت حرفه‌ای است و افرادی که سرمایه‌گذار در این بخش هستند، باید با ارتقای دانش خود ضمن رشد بازار و رسیدن آن به مرحله‌ای حرفه‌ای حرکت کنند.

وی معتقد است که بازار سهام در حال حاضر به دلیل افزایش پارامترهای ابزاری و پیچیدگی آن به بازاری حرفه‌ای تبدیل شده است.

وی در خصوص راهکارهای توانبخشی به بورس از سوی دولت گفت: دولت باید منابع را برای رشد بورس تعریف کند و بحث وام به خریداران سهام، به خصوص خریداران سهام اصل ۴۴ را به نتیجه برساند.

بهترین راه نیز مطروح کردن اصل ۴۴ و شرکت‌های ذی‌ربط با این موضوع به عنوان پروژه‌ای ملی است. وی اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که در بستر محاسباتی دولت برای کنترل عوامل مواجه با اقتصاد کشور قرار دارد، کاهش نرخ بهره است که در عمل بدون در نظر گرفتن کنترل نرخ ارز، تورم، نرخ عوارض، دستمزد و قوانین دست‌وپاگیر وزارت صنایع در بستر مزبور، کاهش نرخ بهره دردی را دوا نمی‌کند.در این سمینار دکتر تهرانی به رشد شاخص‌های بورس در سال ۸۲ اشاره کرد و افزود: دلایل متعددی در آن سال باعث شد که نقدینگی به سمت بازار حرکت کند و همین امر موجب افزایش قیمت سهام شد. وی با مقایسه بازار سال ۸۲ و بازار کنونی تصریح کرد: بازار کنونی، بازاری کارآتر و تخصصی‌تر است و به همین دلیل است که افراد به هر صورت باید سطح اطلاعات و دانش خود را ارتقا دهند.

دکتر تهرانی به ایجاد استراتژی و سیاستی مناسب که نقدینگی موجود را که به دلیل افزایش قیمت نفت پدید آمده است به بازار سرمایه هدایت کند، اعتقاد دارد.

وی افزود: این در حالی است که مساله مهمی که بازار کنونی سهام از آن رنج می‌برد، ریسک بالای آن است، به همین رو سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های متناقض و متفاوت تاثیراتی را بر این بازار اعمال خواهد کرد.

علی صادقی یکی از مدیران منطقه آزاد درخصوص هدف از برگزاری این سمینار گفت: نشان دادن فرصت‌ها و استفاده از امکان موجود برای کمک به رشد سرمایه افراد با توجه به محدودیت‌های ایران از اهداف این شرکت بوده است. وی معتقد است که به دلیل محدودیت‌ها، سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای نباید مستقیما وارد بازار سهام شوند، به طوری که با استفاده از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و تجربیات آنها به شناسایی این بازار پرداخته و با تشکیل سبد سهام اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: اطلاع‌رسانی سریع و به موقع از طریق رسانه‌ها می‌تواند به جذب سرمایه‌ها کمک کند.

اعلام قیمت‌ها از طریق رسانه‌های تصویری این حساسیت را در مردم ایجاد می‌کند که شرکت‌های تولیدی فعال در کشور که در بورس نیز هستند، قیمت سهامشان در چه سطحی تغییر می‌کند.در پایان این جلسه دکتر یاوری و دکتر تهرانی به سوالات مدعوین پاسخ دادند.شرکت‌های آریاسهم، آزاد راس الخیمه و سایت آفتاب، اسپانسر این همایش بودند.