روند صعودی قیمت وام 18‌میلیونی مسکن متوقف شد

اشباع بازار نقل و انتقال عرضه وام مسکن، روند صعودی قیمت وام مسکن را متوقف کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، خرید و فروش وام مسکن در بازار که پس از یک دوره وقفه مجددا به حالت عادی خود بازگشته است به دلیل عرضه وام مسکن از سوی دارندگان به بازار موجب شده تا قیمت آن تا حدودی کنترل شده و ثابت باقی بماند.

بنابراین گزارش، وام مسکن در بازار پس از اینکه قرار شد در ابتدای خردادماه جاری شرایط پرداخت آن از سوی بانک مسکن تغییر کند به یکباره با افت قیمت مواجه شد اما بعد از گذشت چند روز قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت.

بنابراین گزارش، پس از گذشت حدود ۳۶ روز از ابتدای خردادماه جاری برخی از دارندگان وام مسکن پس از اینکه شرایط دریافت وام را از بانک مسکن اخذ کردند ترجیح دادند تا وام مسکن خود را در بازار به فروش برسانند.

این گزارش به نقل از فروشندگان می‌افزاید: قیمت وام مسکن در بازار به دلیل تعداد کم آن در ماه گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به روزهای ابتدایی خرداد ماه داشت، اما با گذشت زمان و ورود این وام‌ها به بازار روند صعودی قیمت‌ها متوقف شد.

آنان می‌گویند: تغییر شرایط پرداخت وام مسکن موجب شد تا تعداد وام مسکن در اوایل خرداد کاهش و قیمت‌ها افزایش یاید. این کاهش عرضه در بازار موجب شد تا وام ۱۸‌میلیون تومانی مسکن در همان روزها در بازار بدون هزینه قطعی و رهنی در دفاتر اسناد رسمی ۳‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان تا ۴‌میلیون تومان در بنگاه‌ها خرید و فروش شود. در حال حاضر نیز قیمت آن در بازار با تمام هزینه‌ها ۴‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان است. به گفته آنان، هزینه قطعی و رهنی واحد‌های مسکونی در دفاتر اسناد رسمی بستگی به متراژ آن واحد مسکونی دارد که به طور متوسط برای یک واحد مسکونی ۴۵ متری باید ۲۵۰‌هزار تومان تا ۳۰۰‌هزار تومان از طرف خریدار وام هزینه شود. متوسط قیمت فروش وام ۱۲‌میلیون تومانی مسکن در بازار روز گذشته از ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان تا ۲‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان و قیمت خرید آن از سوی بنگاهداران یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان است.

قیمت وام ۱۵‌میلیون تومانی مسکن ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان تا ۲‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان، قیمت وام ۱۶‌میلیون تومانی مسکن ۳‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان بود. قیمت وام جانبازی ۱۲‌میلیون تومانی نیز در بازار ۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان بود.