بانک مرکزی در راستای اجرای موثر بند «ب» ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور (مصوب تیرماه ۱۳۸۱ و اصلاحات پس از آن) و با عنایت به اختیارات قانونی در ماده ۳۷ قانون یادشده برای حفظ ثبات مالی موسسات اعتباری، اقدام به تدوین و ابلاغ «رهنمودهایی برای نظام موثر کنترل داخلی در موسسات اعتباری» کرده است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: این رهنمودها از مهمترین ساز و کارهای کنترلی در زمینه هدایت اثر بخش و کارای سازمان‌های مختلف به خصوص بانک‌ها، موسسات اعتباری و دیگر نهادهای مالی است.

در این زمینه از مهمترین و معروف‌ترین الگوهای تخصصی استفاده شده که در آن نظام کنترل داخلی از پنج عنصر به هم پیوسته شامل محیط کنترلی «‌شناسایی و ارزیابی ریسک» فعالیت‌های کنترلی،‌ اطلاعات و ارتباطات و خودارزیابی،‌ نظارت و اصلاح نارسایی‌ها تشکیل شده است.

در این الگو کنترل داخلی فرآیندی است که از سوی هیات‌مدیره، ‌مدیریت و دیگر کارکنان یک موسسه اجرا می‌شود و هدف از ایجاد آن، ‌کسب اطمینانی منطقی و معقول از دستیابی به اهداف اثر بخش و کارایی عملیات و قابلیت اعتماد به گزارش مالی و پایبندی به قوانین و مقررات جاری است.

با عنایت به موارد یادشده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور برخورداری بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور از نظام مناسبی برای کنترل‌های داخلی واحدهای تابع خود، مجموعه رهنمودهایی برای نظام موثر کنترل داخلی در موسسات اعتباری تهیه و به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی دارای مجوز ابلاغ کرده است.

در تهیه این مجموعه علاوه بر استفاده از منابع تخصصی خارجی بر ملاحظات و ویژگی‌های بومی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور نیز تاکید شده است.