نرخ جدید سود تسهیلات در بانک‌های دولتی و خصوصی از شنبه آینده اعمال می‌شود

فاطمه بهادری - نرخ سود جدید تسهیلات که برای بانک‌های دولتی ۱۲درصد و بانک‌های خصوصی ۱۳درصد از سوی شورای پول و اعتبار تصویب شد، از روز شنبه آینده در شعب بانک‌های سراسر کشور اعمال می‌شود.

این خبر را مصطفی کریم، دبیر کانون بانک‌های خصوصی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد. نرخ سود بانکی که در جلسه شورای پول و اعتبار اول اردیبهشت‌ماه بدون کاهش همچون سال گذشته به تصویب رسیده بود، در اول خردادماه به تایید رییس‌جمهوری نرسید. احمدی‌نژاد در نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی و وزیر اموراقتصادی و دارایی ابلاغ کرد که سازوکارهای لازم را برای تعیین نرخ سود همه بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی در حد ۱۲درصد تهیه شود.

در عین اینکه تسهیلات به حوزه‌هایی غیر از بازرگانی گرایش داشته و همه بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی از این نرخ تبعیت کنند. اما شورای پول و اعتبار در جلسه بررسی این فرمان، با اندکی انحراف از اصل فرمان تصمیم گرفت نرخ سود در بانک‌های خصوصی به ۱۳درصد برسد.

پس از اعلام کاهش ۴درصدی نرخ سود نسبت به سال گذشته در بانک‌های خصوصی، کارشناسان پولی و بانکی پیش‌بینی کردند امسال نیز مانند دو سال گذشته بانک‌ها به سمت پرداخت تسهیلات مشارکتی گرایش خواهند داشت با این تفاوت که امسال این روند شدت گرفته و از سهم تسهیلات خرد کاسته می‌شود.

در کنار گرایش بانک‌ها به سمت تسهیلات مشارکتی، تعیین میزان نرخ سود سپرده‌ها نیز قابل توجه است. از آنجایی که منابع بانک‌ها برای ارائه تسهیلات از سپرده‌های بانک تامین می‌شود بنابراین پس از کاهش نرخ سود تسهیلات، بانک‌ها ناگزیرند نرخ سود سپرده‌ها را نیز کاهش دهند.

گرچه رسما تصمیمی در این خصوص اعلام نشده است اما ظاهرا مدیران بانک‌های خصوصی در پی کاهش نرخ سود سپرده‌ها هستند. به این ترتیب بانک‌ها قادرند از سودی که از تسهیلات گیرندگان دریافت می‌کنند سود سپرده‌گذاران را نیز بپردازند.

دبیر کانون بانک‌های خصوصی زمان ابلاغ بخش‌نامه اجرای نرخ سود جدید تسهیلات به مدیران بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسه مالی و اعتباری توسعه را در تیرماه سال‌جاری، اعلام و تصریح کرد: بانک مرکزی در این بخشنامه مهلت دو هفته‌ای برای بانک‌ها در نظر گرفته بود تا بعد از پایان آن تسهیلات را با نرخ سود جدید به مشتریان اعطا کنند.

وی ادامه داد: طبق این بخشنامه بانک مرکزی بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسه مالی و اعتباری توسعه را موظف کرده است که روز شنبه هفته آینده، ۱۶ تیر ماه ۸۶، نرخ سود جدید تسهیلات را در شعب خود اعمال کنند.

به گفته کریم این بخشنامه علاوه بر بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسه‌های مالی و اعتباری توسعه به پست بانک نیز ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت امور اقتصادی و دارایی پاسخ نامه بانک‌های خصوصی را درباره نرخ سود تسهیلات ارائه کرده است؟ گفت: خیر، البته باید منتظر پاسخ این نامه ماند تا نسبت به تغییر نرخ جدید تسهیلات اظهارنظر کرد.