80‌درصد اوراق مشارکت سال 85 به فروش رفت

گزارش بانک مرکزی حاکی است: از مجموع ۴۵۷۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده در سال گذشته، ۳۶۸۹‌میلیارد تومان یعنی بیش از ۸۰‌درصد به فروش رفت. به گزارش خبرگزاری فارس، براساس قانون بودجه سال ۸۵ کل کشور انتشار ۶۷‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد ریال اوراق مشارکت مصوب شده بود که از این میزان ۴۵‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد ریال اوراق مشارکت در سال گذشته منتشر شده بود.

بنابراین گزارش از مجموع اوراق مشارکت منتشر شده در سال گذشته مبلغ ۳۶‌هزار و ۸۹۹‌میلیارد ریال به‌ فروش رفت. این گزارش می‌افزاید: از مجموع ۱۷‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد ریال اوراق مشارکت دولت که در سال ۸۵ مصوب شده بود، ۱۴‌هزار ۷۰۰‌میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر شد و میزان ۱۱‌هزار و ۲۷۵‌میلیارد ریال اوراق مشارکت به فروش رفت.

در ادامه این گزارش آمده است: بانک مرکزی نیز در سال گذشته باید ۳۰‌هزار ‌میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر می‌کرد که حدود ۲۶‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد ریال منتشر کرد و ۲۱‌هزار و ۱۲۴‌میلیارد ریال آن را فروخت. بانک صنعت و معدن نیز براساس مصوبه قانون بودجه سال گذشته باید ۴‌هزار‌ میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر می‌کرد در حالی که رقمی منتشر نشد.

همچنین در بودجه سال گذشته انتشار ۱۶‌هزار‌ میلیارد ریال اوراق مشارکت شرکت‌ها مصوب شده بود که تنها ۴هزار و ۵۰۰‌میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر شد و همین میزان نیز به‌فروش رفت.

دولت با انتشار اوراق مشارکت از مردم وام می‌گیرد

مهدی تقوی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: انتشار اوراق مشارکت و جذب نقدینگی برای تامین هزینه‌های دولت است و این به نوعی وام گرفتن دولت از مردم است. عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت‌: اوراق مشارکت صادر شده از سوی بانک مرکزی نوعی سپرده‌گذاری مردم محسوب می‌شود و چون ‌رییس‌جمهور اعلام کرد که نرخ سود سپرده‌ها کاهش نمی‌یابد، بنابراین نرخ سود اوراق مشارکت نیز نباید کاهش یابد.

مهدی تقوی تصریح کرد: زمان انتشار اوراق قرضه یا مشارکت و تعیین میزان نرخ سود آن به سیاست‌های دولت بستگی دارد و دولت است که با‌توجه به سیاست‌های آینده که در نظر دارد تصمیم می‌گیرد اوراق مشارکت را در چه زمانی و با چه میزان نرخ سود از سوی بانک مرکزی منتشر کند.

وی بالا بردن نرخ سود اوراق مشارکت را از سوی دولت نوعی سیاست تشویقی در جهت فروش بیشتر این اوراق به مردم و در نتیجه جمع‌آوری بیشتر حجم پول عنوان کرد.عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی افزود: در واقع انتشار اوراق مشارکت و جذب نقدینگی برای تامین هزینه‌های دولت انجام می‌گیرد و این نوعی وام گرفتن دولت از مردم است.

تقوی انتشار اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی و جمع کردن پول‌های مردم را نوعی سیاست ضدتورمی دانست و میزان خرید این اوراق از سوی مردم را بسته به میزان سود آن عنوان کرد. وی همچنین از اهداف دیگر بانک مرکزی علاوه‌بر در پیش‌گرفتن سیاست‌های ضد‌تورمی گفت: انتشار اوراق مشارکت با وجود کسری بودجه حداقل از انتشار اسکناس بیشتر جلوگیری می‌کند و این نیز نوعی دیگر از سیاست ضد‌تورمی است.