گروه بازارپول- کارشناسان بخش‌خصوصی کره‌جنوبی به رییس بانک مرکزی این کشور هشدار دادند بالا بودن قیمت‌های نفت و رشد سریع نقدینگی در میان مدت این کشور را با خطر فشارهای تورمی مواجه ساخته است، اما بانک مرکزی کره‌جنوبی در یک بیانیه اعلام کرد، کارشناسان با نظر دولت و بانک مرکزی مبنی بر روند صعودی رشد اقتصادی این کشور توام با بهبود تقاضای داخلی و ادامه ترقی صادرات موافق هستند. در اجلاس ماهانه بانک مرکزی هیچ سخنی از سوی رییس این بانک و کارشناسان و محققان به میان نیامد. در بیانیه صادره در این اجلاس بدون ذکر منبع خبر اعلام شد، برخی از شرکت‌کنندگان راجع به خطر فشارهای تورمی در میان‌مدت به دلیل بالا بودن قیمت نفت‌خام و رشد مداوم نقدینگی کره‌جنوبی و نگرانی نسبت به تورم در چین بحث و گفت‌وگو کردند.

سرمایه‌گذاران معمولا به رهنمودهای شرکت‌‌کنندگان در چنین اجلاسی توجه می‌کنند، حتی اگر در چنین جلساتی هیچ سخنی از بانک مرکزی یا سایر مقامات بیان نشود. چون در عبارات به کار رفته در بیانیه ممکن است مفاهیمی از سیاستگذاری در آینده گنجانده شود.

یک مجموعه از اظهارات خوشبینانه توسط رییس بانک مرکزی Lee Seong-tae در خصوص دورنمای اقتصادی در اوایل این ماه موجب شد تا انتظارات ادامه افزایش نرخ‌های بهره کلیدی در پایان سال جهت مهار فشارهای تورمی تقویت شود.

لازم به یادآوری است، در پی افزایش ۲۵/۱درصدی نرخ‌های بهره در پنج مرحله تا اوت سال گذشته، در روز جمعه هشتم ژوئن بانک مرکزی کره‌جنوبی برای دهمین ماه متوالی نرخ‌های بهره را بدون تغییر در سطح ۵/۴درصد نگه داشت.

این بانک همچنین بر تصمیم خود جهت مهار سیر صعودی ارزش وون پافشاری می‌کند و انتقاداتی که به این بانک در خصوص زیان‌های ناشی از مداخله قبلی در بازارهای ارزی شده، اعتنایی نکرده است چرا که زیان‌های حاصله از مداخله قبلی بانک مرکزی در بازارهای ارزی، توانایی دولت در گام برداشتن در جهت ضعف وون را کاهش داده است.

معاون وزیر دارایی کره‌جنوبی Kim Sung-jin در یک سمینار خصوصی اظهار داشت، مقامات این کشور هم توانایی دارند و هم در صورت نیاز جهت ممانعت از تقویت شدید وون در برابر دلار آمریکا در بازارهای ارزی مداخله خواهند کرد. بیانات او که ساعت‌ها بعد از هشدارهای وزیر دارایی Kwon O-Kyu صورت گرفت، برخلاف خواسته سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) درخصوص تحمل بیشتر تقویت وون بود.

معاون وزارت دارایی گفت: برخی معتقدند، هم بانک مسوول زیان‌های نشات‌گرفته شده از مداخله قبلی بوده و هم دولت. ولی وی اعلام کرد، این امر کاملا اشتباه است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مستقر در پاریس، کره‌جنوبی را به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا وادار به انعطاف‌پذیری بیشتر پولی ملی این کشور کرد.

این سازمان همچنین در گزارشی اعلام کرد، حمایت از سیاست نرخ ارز انعطاف‌پذیر به تقویت تقاضای داخلی کمک خواهد کرد. ضمن اینکه رشد صادرات بیانگر بهبود فزاینده در تغییرات نرخ برابری ارز است.

سیاست‌گذاران کره‌جنوبی طی چند سال گذشته نه تنها از تقویت شدید وون در برابر دلار بلکه در برابر ارزهایی همچون ین ژاپن و یوآن چین به عنوان رقیب در امر صادرات نگران هستند. ارزش وون در برابر دلار بلکه در برابر دلار آمریکا ۲/۰درصد افزایش یافت. اما این ارز در برابر ین ژاپن ۰/۴درصد افزایش نشان داده است. به طوری که طی ۹سال و نیم گذشته بی‌سابقه بود.

عدم نگرانی نسبت به فشارهای تورمی: هم بانک مرکزی کره‌جنوبی و هم سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نسبت به رشد اقتصادی و دورنمای تورمی این کشور برای سال‌های ۲۰۰۸/۲۰۰۷ ابراز خوشبینی کردند.

این سازمان اعلام کرد انتظار می‌رود کندی رشد اقتصادی به تدریج برگردد. مانند آنچه که در اواخر سال ۲۰۰۶ تجربه کرد و به‌رغم شرایط پولی انقباضی اقتصاد در سال ۲۰۰۷، حدود ۲۵/۴درصد رشد نشان دهد.

اقتصاد کره‌جنوبی در سال ۲۰۰۶ از رشد ۰/۵درصد برخوردار بود. پس از آنکه در سال ۲۰۰۵ به رشد ۲/۴درصد دست یافت. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی می‌کند رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) کره‌جنوبی در سال ۲۰۰۸ افزایش یافته و به سطح

۷۵/۴درصد برسد.

این سازمان و بانک مرکزی هر دو معتقدند، به نظر می‌رسد اقتصاد از قید هرگونه تهدیدات تورمی رها باشد. معاون بانک مرکزی کره در همین سمینار خطاب به کارشناسان گفت، ما خیلی نگران رشد قیمت‌ها در سال‌جاری نیستیم.

وی گفت: این امر حقیقت دارد که فشارهای تورمی توام با افزایش قیمت‌ها در چین در حال افزایش است. اما به طور کلی احتمالا خطر جدی اقتصاد را در طول سال آینده تهدید نمی‌کند.

سازمان مذکور همچنین ضعف تورم در کره‌جنوبی را مطرح کرد و اعلام کرد توجه بانک مرکزی به سیاست پولی بر مبنای روند با ثبات تورمی است تا اینکه از ابزاری جهت مهار بازار رونق بخش مسکن استفاده نماید.