سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه، تالیف آقایان علی اعظم، محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است. بازدید اولیه

بیمه‌نامه بدنه فقط براساس اظهارات متقاضی در فرم پیشنهاد بیمه صادر نمی‌شود و اتومبیل پیشنهاد شده برای بیمه بازدید خواهد شد. این عمل که بازدید اولیه نام دارد به چند دلیل انجام می‌شود. اولا، کارشناس بازدید با رویت و مطابقت مشخصات اتومبیل (مانند شماره شاسی و موتور) با مندرجات کارت شناسایی آن و مشخصات اظهار شده، اصالت اتومبیل را احراز می‌کند. ثانیا، چون اصل بر بیمه‌کردن اتومبیل سالم و دارای شرایط مناسب برای رانندگی است با این بازدید، از سلامت اتومبیل پیشنهاد شده برای بیمه اطمینان حاصل می‌شود. ثالثا، بازدید اولیه ممکن است به دلایلی مانند تشدید خطر، ارزش غیرمتعارف لوازم اضافی در اتومبیل و یا تغییر در مشخصات، بیمه‌گر را از بیمه‌کردن آن باز دارد. سرانجام، با بازدید اتومبیل ارزش روز آن در بازار برآورد می‌شود تا متقاضی بیمه در صورت لزوم و تمایل، ارزش اظهار شده در فرم پیشنهاد بیمه را مورد تجدیدنظر قرار دهد.

نتایج مشاهدات کارشناس بازدید در یک فرم چاپی درج می‌شود. تجدید بیمه‌نامه در موعد مقرر مستلزم بازدید مجدد اتومبیل نیست مگر آنکه در آن تغییراتی مانند افزودن لوازم اضافی انجام شده و یا ارزش اتومبیل به طور غیرمتعارف افزایش یافته باشد.

بازدید سلامت

اصطلاح مشابه: تایید سلامت، رویت سلامت

بازدید از اتومبیل خسارت‌دیده‌ای که تعمیر شده است بازدید سلامت نام دارد. در بیمه بدنه، کسب اطمینان از تعمیر قطعات خسارت‌دیده اتومبیل به این دلیل است که در باقیمانده مدت بیمه، جبران خسارت احتمالی مجدد قطعات تعمیر شده کماکان در تعهد بیمه‌گر باشد. در غیر این صورت، درخواست جبران چنین خسارتی پذیرفته نخواهد شد. بازدید سلامت را کارشناس خسارت انجام می‌دهد. در بیمه شخص ثالث، پرداخت خسارتی بالاتر از یک مبلغ معین با این شرط است که اتومبیل خسارت دیده، تعمیر و بازدید سلامت شده باشد.

برش خسارتی

اصطلاحات مشابه: برگ خسارت، برگ اعلام خسارت، کوپن بیمه‌نامه

در بیمه شخص ثالث، حق بیمه برای بیمه‌گذارانی که در مدت اعتبار بیمه‌نامه یکساله اتومبیل،‌ بیش از یکبار خسارت ایجاد کرده باشند به طور صعودی افزایش می‌یابد. برای تشخیص سابقه خسارتی بیمه‌گذار در این بیمه‌نامه، از مدرکی به نام برش خسارتی استفاده می‌شود.

هر بیمه‌نامه شخص ثالث در زمان شروع بیمه چهار برش خسارتی دارد. در زمان تجدید بیمه‌نامه با توجه به تعداد برش‌های جدا شده از آن، بیمه‌گر نسبت افزایش حق بیمه یا میزان تخفیف عدم خسارت را تعیین می‌کند.