نرخ سود تسهیلات مسکن جوانان به 9درصد کاهش یافت

فاطمه بهادری- نرخ سود تسهیلات مسکن جوانان بانک مسکن به ۹درصد کاهش یافت. با تصویب شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان از ۱۱درصد به ۹درصد کاهش یافت که از دوم تیرماه امسال به بانک‌ها ابلاغ شده است.

هر شخصی که به سن ۱۸سال تمام رسیده و یا حکم رشد وی از سوی دادگاه صادر شده باشد می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت ولایت و قیومیت او باشند حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کنند. متقاضیان افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند سپرده‌گذاری خود را با واریز حداقل مبلغ ماهانه به دفعات یا به صورت یکجا در ابتدای دوره آغاز کنند.

افرادی که در سال‌جاری حساب افتتاح می‌کنند حداقل باید در سال اول ماهانه ۱۱هزار تومان بپردازند که تا سال پنجم، هر ساله یک هزار تومان ماهانه به این مبلغ افزوده می‌شود. متقاضیان در سال ششم ۱۷هزار تومان، به صورت ماهانه خواهند پرداخت و در سال هفتم، هشتم، نهم و دهم به ترتیب ۱۹، ۲۱، ۲۳ و ۲۵هزار تومان را ماهانه سپرده‌گذاری می‌کنند. مبلغ سپرده‌گذاری در سال یازدهم، دوازدهم و سیزدهم به ترتیب ۲۸، ۳۱ و ۳۴هزار تومان ماهانه است که در سال چهاردهم به ۳۷ و در سال پانزدهم به ۴۰هزار تومان می‌رسد. برداشت از این حساب در هر مقطعی بلامانع است ولی برداشت از حساب باید به صورتی باشد که متوسط مانده حساب به ازای هر ماه از حداقل مبلغ تعیین شده توسط بانک مرکزی در هر سال کمتر نشود.

سقف تسهیلات اعطایی با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی (شهر تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها) برای حساب‌های افتتاحی در سال‌جاری به ترتیب در پایان سال پنجم معادل ۱۴، ۱۷ و ۲۳میلیون تومان و در پایان سال ششم به ترتیب بالغ بر ۱۷، ۲۰ و ۲۶میلیون تومان و در پایان سال پانزدهم بالغ بر ۴۸، ۵۰ و ۵۷میلیون تومان تعیین شده است. چنانچه دارنده حسابی بخواهد در پایان سال پنجم و یا ششم از سقف تسهیلات فوق استفاده کند باید سپرده‌گذاری خود را با مبالغی بیشتر آغاز کند.

برای افتتاح‌کنندگان حساب در سال‌جاری، ضرایب لازم برای استفاده از سقف تسهیلات عبارتند از ۲/۶برابر حداقل واریزی ماهانه برای تهران ۶/۴برابر حداقل واریزی ماهانه برای شهرهای بزرگ ۸/۳برابر حداقل واریزی ماهانه برای سایر شهرها.

حداقل مدت انتظار برای استفاده از مزایای تسهیلات شناور حساب پس‌انداز مسکن جوانان شش سال تمام از تاریخ افتتاح حساب تعیین می‌شود.دارندگان حساب‌های فوق‌الذکر در صورت تمایل به استفاده از تسهیلات حساب خود قبل از ۵سال می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن در زمان استفاده از تسهیلات برخوردار شوند. تسهیلات اعطایی حداکثر به میزان ۸۰درصد ارزش واحد مسکونی که ارزیاب بانک تعیین می‌کند قابل پرداخت خواهد بود. پرداخت تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای احداث، تکمیل و خرید واحدهای مسکونی امکان‌پذیر است.

در صورت عدم استفاده از امتیاز حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هنگام فسخ حساب نرخ سودی براساس نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت به آن پرداخت می‌شود.

نرخ سود تسهیلات اعطایی با توجه به مصوبات شورای پول و اعتبار در زمان استفاده از تسهیلات تعیین می‌شود.

انتقال حساب به بستگان نزدیک (پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ) بلامانع است. در ابتدای هر سال حداقل مبلغ واریزی ماهانه افتتاح‌کنندگان حساب‌های جدید در آن سال توسط بانک مرکزی تعیین و ابلاغ خواهد شد.