برآوردهای متفاوت دو موسسه جهانی از میزان بدهی خارجی ایران

مجموع بدهی‌های خارجی ایران تا سال ۱۳۹۰ بیش از دو‌میلیارد دلار کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارش ماه ژوئن خود ضمن برآورد بدهی خارجی ۱۲‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلاری برای کشور در سال گذشته پیش‌بینی کرد که این شاخص با ۱۰۰‌میلیون دلار کاهش در سال‌جاری به ۱۲‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون دلار برسد. انتظار می‌رود روند نزولی بدهی‌های خارجی ادامه داشته باشد به طوری که مجموع بدهی‌های خارجی ایران در سال ۸۷ با ۸۰۰‌میلیون دلار کاهش به ۱۱‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار و در سال ۸۸ با ۶۰۰‌میلیون دلار کاهش به ۱۰‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون دلار می‌رسد. در سال ۸۹ رقم ۱۰‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار برای بدهی خارجی ایران به ثبت خواهد رسید که این میزان در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۰‌میلیارد دلار خواهد بود.

بدهی‌های خارجی ایران در سال ۸۵ برابر با شش‌درصد تولید ناخالص داخلی بوده که طی سال‌جاری و دو سال آینده به ترتیب به ۱/۵، ۱/۴ و ۵/۳‌درصد خواهد رسید. تداوم روند نزولی، مجموع بدهی‌های خارجی ایران را در سال‌های ۸۹ و ۹۰ به سه و ۶/۲‌درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رساند.

این در حالی است که بیزینس مانیتور در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرد که بدهی‌های خارجی ایران تا سال ۱۳۹۰ بیش از هفت‌میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

موسسه بیزینس مانیتور در گزارش سه ماهه سوم ۲۰۰۷ خود میزان بدهی‌های خارجی ایران در سال گذشته را ۲۲‌میلیارد و ۲۳۰‌میلیون دلار برآورد و پیش‌بینی کرد که این میزان در سال‌جاری با یک‌میلیارد و ۴۹۰‌میلیون دلار افزایش به ۲۳‌میلیارد و ۷۲۰‌میلیون دلار برسد. افزایش بیش از دو‌میلیارد دلاری مجموع بدهی‌های خارجی ایران در سال ۸۷ منجر به ثبت رقم ۲۵‌میلیارد و ۹۵۰‌میلیون دلار برای این شاخص خواهد شد که با کمتر از دو‌میلیارد دلار افزایش این شاخص در سال ۸۸ به ۲۷‌میلیارد و ۷۴۰‌میلیون دلار خواهد رسید. سال ۸۹ سالی خواهد بود که انتظار می‌رود مجموع بدهی‌های خارجی ایران به ۲۸‌میلیارد و ۷۸۰‌میلیون دلار برسد که با حدود یک‌میلیارد دلار افزایش در سال ۱۳۹۰ رقم ۲۹‌میلیارد و ۶۸۰‌میلیون دلار برای مجموع بدهی‌های خارجی کشور به ثبت خواهد رسید.

مجموع بدهی‌های خارجی ایران در سال ۱۳۹۰ در حدود هفت‌میلیارد و ۴۵۰‌میلیون دلار بیشتر از سال ۸۵ و پنج‌میلیارد و ۹۶۰‌میلیون دلار بیشتر از سال ۸۶ خواهد بود.

در همین حال عنوان شده است که مجموع بدهی‌های خارجی ایران که در سال گذشته معادل ۸۵/۹‌درصد تولید ناخالص داخلی بوده در سال‌جاری و سال آینده به ترتیب برابر با ۵۶/۹ و ۳۸/۹‌درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

پیش‌بینی شده که در سال‌های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ بدهی‌های خارجی ایران به ترتیب به ۲۵/۸، ۰۴/۷ و ۹۸/۵‌درصد تولید ناخالص داخلی برسد.