براساس پژوهش بانک مرکزی، نوعی قاعده پولی برای این بانک طراحی شد که این طرح کاملا پیشنهادی و یک کار تحقیقاتی است و هنوز عملیاتی نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رژیم حاکم بر سیاست‌های پولی کشور در ادوار گذشته مبتنی بر هدف‌گذاری پولی بوده است. به دلیل وجود محدودیت‌ها و قیود سیاستی و عدم تامین پیش نیازهای لازم، اجرای کامل نظام پولی مبتنی بر هدف‌گذاری تورم در ایران در حال حاضر مهیا نیست. براین اساس اهداف پولی نظیر رشد نقدینگی و یا حجم پول براساس اهداف تورم، رشد اقتصادی و با لحاظ کردن قیود مالی دولت تعیین خواهد شد. قابل ذکر است که نوعی قاعده پولی برای بانک مرکزی ایران طراحی شده است.

اکبر کمیجانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز در مورد این قاعده پولی جدید برای بانک مرکزی گفت: در حال حاضر تنها بحث نظری مساله مطرح شده است.

هدف از استخراج این قاعده رفتاری ایجاد ساز و کاری برای تعدیل اهداف قابل دسترسی و معتبر پولی است تا ضمن حفظ اعتبار مقام پولی از حیث دسترسی به اهداف رشد نقدینگی، اهداف تورم و رشد اقتصادی نیز تامین شوند.

این قاعده پولی، قاعده‌ای است که تابع عکس‌العمل سیاستگذاری پولی است که در مقابل فشارهای تورم و تقاضا ایجاد می‌شود و در برابر فشار تورم و تقاضا عکس‌العمل نشان می‌دهد و براین اساس یک رابطه‌ای است که هدف پولی را به شکل شناور براساس عملکرد اقتصاد که واقعا اتفاق می‌افتد و شکاف تقاضا از روند بلندمدت نشان می‌دهد.

این قاعده پولی جدید، یک تابعی است که اهداف پولی را تنظیم می‌کند و این اهداف پولی مبنای کار سیاستگذاری برای تنظیم ابزارهای پولی قرار می‌گیرد.

مزیت نسبی این قاعده پولی نسبت به قاعده پولی فعلی این است که قاعده پولی فعلی در واقع مبتنی بر یک سیستم حسابداری و رفتار تقاضای پول در اقتصاد است اما این رابطه عمدتا رابطه‌ای است که تمام جوانب اقتصاد را در درونش دارد یعنی هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا است و مقداری واقع بینانه‌تر است.

قابل ذکر است که این قاعده پولی جدید هنوز اجرایی و عملیاتی نشده و کاملا پیشنهادی است و در حال حاضر قابل استناد نیست و یک کار تحقیقاتی است.

بانک مرکزی در حال انجام اصلاحاتی بر قاعده پولی جدید است و اگر به نتیجه برسد امکان دارد مبنایی برای سیاستگذاری باشد اما در حال حاضر بانک مرکزی از آن استفاده نمی‌کند.

باید روی این پیشنهاد بررسی صورت گیرد و در صورتی که به نتیجه مثبت رسید جایگزین سیستم فعلی شود.