پرداخت 50‌میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی به بانک‌های تجاری و خصوصی

مدیرعامل صندوق ضمانت‌ صادرات ایران از مصوبه هیات امنای حساب ذخیره ارزی برای اختصاص ۵۰‌میلیون دلار تسهیلات صادراتی به بانک‌های خصوصی و تجاری در هفته آینده خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس سید‌کمال سید‌علی در یک نشست خبری گفت: پیش از این تنها ۳‌میلیارد دلار به بانک‌های کشاورزی، صنعت و معدن و توسعه صادرات برای کمک به صادر‌کنندگان پرداخت می‌شد.

وی ادامه داد: با تصمیم جدید هیات امنای حساب ذخیره ارزی از این پس بانک‌های تجاری و خصوصی کشور تا سقف ۵۰‌میلیون دلار برای کمک به صادرات غیرنفتی دریافت خواهند کرد.

سید‌علی افزود: این میزان تسهیلات پرداختی به بانک‌های تجاری و خصوصی در قالب سرمایه در گردش، قبل و بعد از حمل کالا و تنظیم اسناد ارائه خواهد شد.

وی تاکید کرد: برخی پروژه‌ها که اقدام به واردات تجهیزات جهت صادرات نهایی کالا می‌کنند نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره گیرند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه تنها یک پنجم از مبلغ ۳‌میلیارد دلار اختصاص یافته برای کمک به صادرات غیرنفتی از محل بودجه در سال گذشته استفاده شد، گفت: این میزان در بودجه سال‌جاری نیز گنجانده شده است.

سید علی افزود: طولانی شدن زمان امضای قرارداد و سیستم کند بانکی از جمله مشکلات عدم دریافت از تسهیلات ۳‌میلیارد دلار بوده است.

وی با انتقاد از نگاه سیستم بانکی به مقوله صادرات و کندی کار در بانک‌ها در ارائه تسهیلات به این بخش، افزود: متاسفانه بانک‌ها بیش از صادرات به سمت پرداخت تسهیلات به واردات گرایش دارند.

۵۰‌درصد ریسک صادرکنندگان را می‌پذیریم

سیدعلی از پیشنهاد صندوق ضمانت صادرات ایران مبنی بر عدم مشتری سنجی از سوی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات و معرفی صادر‌کنندگان به این صندوق خبر داد و گفت: طبق این پیشنهاد اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم ۵۰‌درصد ریسک مشتریان صادرات بانک‌ها را تقبل کنیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در ادامه از پرداخت تسهیلات بیمه‌‌ای اعتباری برای سوآپ نفت خبر داد و گفت: صندوق آمادگی پرداخت تسهیلات جهت سوآپ نفت و ترانسپورت را دارد.

وی با اشاره به ابلاغ اصل ۴۴ گفت: صندوق ضمانت صادرات برای اجرای این اصل آیین‌نامه‌های مربوطه را تدوین کرده است و ۳ صندوق نیز برای اجرای این اصل ‌آماده شده‌اند.

سید‌علی گفت: سال گذشته بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت این صندوق از ۵۸‌میلیون دلار به ۱۲۱‌میلیون دلار افزایش یافت و کل تعهد صندوق ضمانت صادرات به ۴۷۰‌میلیون دلار رسیده است.

در حاشیه این نشست خبری اولین قرارداد کارگزاری میان صندوق ضمانت صادرات با ۲ صندوق توسعه صادرات کالاهای صنعتی، معدنی و خدمات فنی و هنری و فرآورده‌های نفتی امضا شد.

با این قرارداد ۲ صندوق توسعه‌ای امر جذب مشتری برای صندوق را انجام داده و ‌درصدی کارمزد به آنها پرداخت خواهد شد.

در این مراسم همچنین کاکاوند مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان با اشاره به مشکلاتی چون عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات و کندی کار پرداخت تسهیلات و نبود دیدگاه بین‌المللی میان بانک‌ها خواستار حل مشکلات فرا روی صادرکنندگان شد.