بررسی فرمول جدید محاسبه سود بانکی‌ در مجلس

مخبر کمیسیون صنایع و معادن گفت: از نکاتی که قصد داریم به بررسی آن در کمیسیون صنایع بپردازیم، بحث نحوه محاسبه سود بانک‌ها است که پس از کاهش نرخ سود اخیرا روشی را بین خود تصویب کردند که نسبت به قبل حتی سود بیشتری هم به دنبال دارد. ولی ملکی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: با تصویب طرح حمایت از صنایع داخلی ضمن حمایت از این صنایع و اشتغالزایی، به رفع نیاز کشور در صنعت مذکور کمک شده و از طرفی قیمت تمام شده نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: در این طرح مجلس دولت را موظف کرده تا با تاسیس صندوقی با سرمایه‌گذاری اولیه ۴۰۰‌میلیارد ریال به حمایت از صنایع دریایی داخلی بپردازد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه کشتی‌ها و همه وسایل نقلیه دریایی به صورت تک ساز ساخته می‌شوند و این وسایل بسیار سرمایه بر بوده و طراحی آنها نیز وقت زیادی می‌برد، با تصویب این طرح سعی کردیم تا بخش خصوصی را در این روند وارد کنیم و به حمایت از آن در خصوص بپردازیم.

مخبر کمیسیون صنایع و معادن اضافه کرد: از آنجا که براساس قانون برنامه چهارم امکان معافیت مالیاتی در این بخش وجود ندارد، برای حمایت از شرکت‌های داخلی در این بخش سعی شده تا از طریق صندوق مذکور ۱۰‌درصد کمک بلاعوض در اختیار آنها قرار دهد.

وی با اشاره به تلاش صندوق یادشده برای حمایت از شرکت‌های داخلی تا ۲۰‌درصد افزود: این حمایت‌ها به شرکت‌های داخلی کمک خواهد کرد تا در مناقصه‌های مربوط به صنایع دریایی، قیمت‌های خود را طوری ارائه کنند که برنده اینگونه پروژه‌ها باشند.

وی تاکید کرد: یکی از گلوگاههای طرح‌های عملیاتی نشده حاضر، اخذ وثایق به روش‌های مختلف از صنایع مختلف از سوی بانک‌ها است.

ملکی گفت: طرح حمایت از صنایع دریایی به عنوان یکی از طرحهای اصولی که پیش از این در کمیسیون صنایع مصوب شده بود، در صحن علنی مطرح و به تصویب رسید.