سهام موسسه مالی و اعتباری بنیاد که از این پس با نام «سینا» فعالیت می‌کند، در بورس پذیرفته شد و تا دو هفته آینده در بازار عرضه خواهد شد. پیش از این همتی مطرح کرده بود که در راستای کسب مجوز از بانک مرکزی و پیمودن شرایط تعیین شده از سوی این بانک، موسسه سرمایه خود را به ۱۵۰‌میلیارد تومان افزایش خواهد داد و ۲۵‌درصد آن را از طریق پذیره‌نویسی واگذار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، ‌به نظر می‌رسد بالاخره فشارهای بانک مرکزی به بنیاد برای اخذ مجوز و تبدیل شدن به یک موسسه رسمی به نتیجه رسیده است. این موسسه در ۲۰‌سال گذشته فعالیت ‌کرده و موظف به رعایت تمامی قوانین بانک مرکزی بوده است و البته این همکاری یک‌طرفه گویا تا یکی دو ماه آینده دو‌طرفه شود، چرا که تاکنون بانک مرکزی موسسه را به رسمیت نمی‌شناخت. عبدالناصر همتی، مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری سینا، نیز در توضیح این روند با بیان اینکه این موسسه در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد، در پاسخ به این سوال که ارزش سهام موسسه به چه میزان خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست و بررسی‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ارزش‌گذاری سهام موسسه نیازمند بررسی‌های کارشناسی است، متذکر شد: در‌حال‌حاضر پذیرش موسسه در بورس اوراق بهادار به پایان رسیده است و سایر مراحل برای عرضه سهام نیز به سرعت انجام خواهد شد. او در پاسخ به این سوال که آیا با عرضه سهام موسسه در بورس، بانک مرکزی، بنیاد یا همان سینا را به رسمیت خواهد شناخت؟ توضیح داد: بله، عرضه سهام آخرین شرط بانک مرکزی برای به رسمیت شناختن موسسه بوده که در حال تحقق است. همتی ابراز خرسندی کرد که تمام شرایط بورس از سوی موسسه مالی و اعتباری سینا تامین شده و این آمادگی وجود دارد که سهام آن در تالار عرضه شود.

وی در پاسخ به این سوال که سهام موسسه چه زمانی در بورس عرضه خواهد شد؟ گفت: ظرف دو هفته آینده سهام آن در بورس عرضه خواهد شد، البته مقدمات این امر در هفته جاری انجام می‌شود.

همتی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه اولیه سهام سینا برای کشف قیمت آن است؟ توضیح داد: بله، اینکه چند‌درصد سهام موسسه برای کشف قیمت در مرحله اول عرضه شود، هنوز مشخص نیست، اما باید برای این مساله با بورس توافقاتی انجام شود. وی با اشاره به اینکه به رسمیت شناختن موسسه پس از عرضه سهام از سوی بانک مرکزی وابسته به نظر این بانک است، تصریح کرد: سینا همه شرایط بانک مرکزی را دارا است چرا که طی ۲۰‌سال گذشته فعالیت داشته است. از میان چند موسسه مالی و اعتباری فعال در کشور، بانک مرکزی فقط موسسه مالی و اعتباری «توسعه» را به رسمیت می‌شناسد که پس از آن طبق وعده‌های گذشته دومین موسسه رسمی از دید این بانک موسسه مالی و اعتباری بنیاد یا سینا خواهد بود.

تغییر نام این موسسه از سوی بنیاد مستضعفان انجام شده است. این بنیاد پیش از این مدیریت یک شرکت بیمه‌ با نام «بیمه سینا» را نیز دارا بوده است.