قائم‌مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: بودجه تخصیصی سال زراعی ۸۶-۸۵ با توجه به خسارت ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومانی وارده به محصولات کشاورزی کمتر از ۱۰درصد این رقم را تحت پوشش قرار می‌دهد.

محمدحسین صفرپورطاهر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به تخصیص اعتبار ۲۱۰میلیارد تومانی به صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال‌جاری، گفت: براساس گزارشات واصله از ستادهای خسارت استان‌ها در ۱۰ ماه سال زراعی ۸۶-۸۵، بالغ بر ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی وارد شده، این درحالی است که بابت تامین این میزان خسارت وارده به بخش، اعتباری معادل ۲۵۰میلیارد تومان از سوی دولت تخصیص یافته است. وی با بیان آنکه خسارات وارده به محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه ای از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت می شود، افزود: میزان ارزش افزوده محصولات کشاورزی طبق گزارشات متولیان بخش کشاورزی بالغ بر ۷۰هزار میلیارد تومان است، لذا این میزان ارزش افزوده به نسبت رقم تامین خسارت وارده به بخش کشاورزی درسال زراعی ۸۶-۸۵ به میزان حدود ۲۵۰میلیارد تومان تنها ۱۰درصد خسارات وارده را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی تامین اعتبارات به منظور پرداخت خسارت به کشاورزان را بسیار اندک ارزیابی کرد و افزود: با توجه به استراتژیک بودن تولید محصولات کشاورزی تامین اعتبارات مربوط به خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی به میزان مورد نیاز و پرداخت بموقع آن حساسیت مسوولان امر و نمایندگان مجلس را می‌طلبد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال میزان خسارات بخش کشاورزی (اعم از بیمه شده و بیمه نشده) به ۳هزار میلیارد تومان بالغ شود.

قائم‌مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی در رابطه با روند بیمه همگانی طیور در کشور عنوان کرد: در قالب بیمه همگانی صنعت طیور تاکنون حدود ۴۶۰میلیون قطعه طیور معادل حدود ۶۰درصد صنعت طیور تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و انتظار می‌رود سازوکار اجرایی اتحادیه‌های صنفی مربوطه با توجه به اینکه پوشش ۱۰۰درصدی بیمه این صنعت از سوی صندوق به آنان واگذار شده به گونه ای طراحی کنند که این امر محقق شود در غیر این صورت چنانچه به پوشش کامل بیمه‌ای این صنعت طبق قانون توسط اتحادیه‌های این صنعت دست نیابیم روش دیگری را برای انجام این تکلیف اتخاذ خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سیاست اجرایی صندوق بیمه محصولات کشاورزی در خصوص توسعه بیمه‌ای براساس مبانی علمی و فنی به صورت فراگیر با هماهنگی سراسری استانی به طور کامل اجرا می‌شود، افزود: این امر با رعایت اولویت‌بندی محصولات استراتژیک و غیراستراتژیک و با نگاه هدفمند کردن یارانه‌ها اعمال می‌شود ضمن آنکه اجباری کردن صنعت بیمه طیور طی دو سال گذشته با تصویب مجلس در راستای توسعه بیمه محصولات کشاورزی به انجام رسیده است.

صفر پورطاهر بیان کرد: سیاست اجرای بیمه همگانی محصولات کشاورزی با رعایت اصل قانون اعداد بزرگ که در مبانی علمی بیمه ای به عنوان یک قائده باید رعایت شود، هم جهت است لذا پس از اجباری کردن بیمه همگانی طیور امر اجرایی آن به تولیدکنندگان جوجه یکروزه واگذار شد به‌طوری که هم‌اکنون در زیر بخش کشاورزی بیشترین درصد پوشش بیمه‌ای مربوط به صنعت طیور است.

وی با اعلام آنکه طرح بیمه همگانی دام سبک استان خراسان رضوی در سال‌جاری به مرحله اجرایی رسیده است افزود: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز طرح مذکور وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

قائم‌مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی در رابطه با طرح‌های آتی صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال ۸۶ اظهار داشت: هدفمند کردن یارانه دولت در تعرفه بیمه برای اولین سال به مرحله اجرا گذاشته شد به‌طوری که طرح‌های بیمه‌ای غیر یارانه‌ای در اکثر محصولات کشاورزی از سوی صندوق اعلام شدوافزایش تعداد تعرفه‌ها از ۶۰۰ به بیش از هزار تعرفه در مرحله طراحی قرار دارد.

وی تصریح کرد: به منظور ارتقای کمی و کیفی عملیات اجرایی بیمه‌ای ورود به عرصه‌های جدیدی که در یک ساله اخیر در خصوص بیمه درآمد و بیمه تضمین تولید که مسیر تکاملی شکل‌گیری بیمه محصولات کشاورزی را تبیین می‌کند امسال در استان‌های کرمانشاه و کردستان در محصولاتی نظیر نخود دیم در رابطه با بیمه درآمد و گندم در بحث بیمه تضمین به صورت آزمایشی در حال اجرا است که این امر برای ۵ تا ۶ استان بزودی عملیاتی می‌شود.

صفر پورطاهر با اشاره به ایجاد سامانه بیمه‌ای در کشور عنوان کرد: طراحی شناسنامه‌دار کردن موارد بیمه‌ای از جمله باغات کشور و نیز سایر محصولات زراعی به منظور بهبود مدیریت مزارع و افزایش کارآیی تولیدات در راستای ارتقای کمی و کیفی محصولات از برنامه‌های آتی صندوق بیمه است.

وی، با اعلام اینکه در سطوح بیمه‌ای محدودیتی اعمال نمی‌شود افزود: در صد دیم در سال زراعی ۸۷-۸۶ به میزان تقاضای بیمه‌ای به شرط دارا بودن موارد فنی در خصوص مزارع در بیمه کردن سطوح محدودیتی اعمال نشود.

قائم‌مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی، عنوان کرد: در‌حال‌حاضر یک میلیون و ۸۰۰هزار نفر از کشاورزان تحت پوشش بیمه قراردارند که به حدود ۶۶درصد آنان خسارت وارد شده است لذا آمادگی داریم به‌رغم محدودیت بودجه‌ای به میزان تقاضا و استقبال، محصولات کشاورزان را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهیم.