طعم خوش کاهش نرخ تنزیل در کام سرمایه‌گذاران آسیایی

باهره دامغانی- شاخص نیکی روز دوشنبه ۴درصد افزایش یافت و ضرر روزهای سکون و رکود هفته قبل را جبران کرد. به گزارش رویتر از توکیو، بازار سهام توکیو که به دلیل تفاوت ساعات روز و شب در روز تصمیم‌گیری بانک مرکزی درباره کاهش نرخ تنزیل در تعطیلات آخر هفته به سر می‌برد، خوشحالی خود را از این اقدام با تاخیر برگزار کرد و روز دوشنبه برای بازار توکیو و به طور کلی بازارهای آسیایی روز خوبی بود. اقدام بانک مرکزی نرخ بهره در کاهش نرخ تنزیل نگرانی درباره حجم پول در بازار را کاهش داد. تحلیلگران می‌گویند: اقدام بازار مرکزی این پیام را به بازارها فرستاد که بانک اگر لازم باشد باز هم برای حمایت بازار وارد عمل می‌شود و نرخ بهره را کاهش می‌دهد.

شاخص سهام نیکی ۱۸/۴درصد یا ۶۳۹واحد در روز دوشنبه به دست آورد و به واحد ۹۱۲/۱۵رسید. روز جمعه نیکی بدترین روز خود را با ۵درصد تنزل در طول سال‌جاری پشت سر گذاشت.

در ۶سال اخیر چنین تنزلی در شاخص نیکی بی‌سابقه بوده است. در سایر بازارهای آسیایی هم جنب و جوش و رونق دیده می‌شد. در هنگ‌کنگ شاخص هنگ‌سنگ ۶/۳درصد به دست آورد و در کره جنوبی شاخص اصلی بازار ۷/۵درصد ترقی یافت. تا بعد از ظهر روز دوشنبه شاخص اصلی شانگهای در چین همچنان رو به افزایش داشت و به ۳/۵درصد به دست آورد.

با این همه تحلیل‌گران معتقدند، خیلی دشوار است که اعلام کنیم دوره کسادی و اضطراب بازارها به سر رسیده است، هر چند کاهش نرخ تنزیل نسبت به تزریق پول به سیستم بانکی اقدامی جدی‌تر برای جلوگیری از سقوط شاخص‌ها است و به سرمایه‌گذاران اطمینان و اعتماد بیشتری برای فعالیت می‌دهد.بازارهای سهام اروپا، هفته را با ترقی در شاخص‌ها آغاز کردند. شاخص FTSE لندن بیش از یک‌درصد فقط در ساعات اولیه صبح به دست آورد، CAC-۴۰ فرانسه ۲/۱درصد و داکس آلمان بیش از ۸/۰درصد به دست آوردند.و اما بانک مرکزی و وال‌استریت در این هفته هر دو منتظر آمار و ارقامی هستند که درباره وضعیت مسکن منتشر می‌شود.این آمار و اخبار می‌تواند بر عملکرد وال‌استریت و اقدام‌ آتی بانک مرکزی تاثیر بگذارد. تحلیلگران می‌گویند وال‌استریت با پایمردی در نشان دادن نگرانی خود بانک مرکزی را واداشت تا نرخ تنزیل را کاهش دهد.

تاکنون تاریخ جلسه بعدی بانک مرکزی که قرار است در ۱۸ سپتامبر منتشر شود، تغییر نیافته است.بانک منتظر است تا در این هفته تاثیر کاهش نرخ تنزیل را در بازارها ببیند و نیز آمار مسکن هم منتشر شود.این در حالی است که وال‌استریت انتظار بیش از کاهش نرخ تنزیل را انتظار دارد.

مهم‌ترین خبری که وال‌استریت در این هفته منتظر آن است گزارش وزارت بازرگانی از قیمت و میزان فروش خانه‌های جدید است.

براساس پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی تامسون، همگان انتظار کاهش فروش خانه‌های جدید را ماه ژوئیه دارند و اگر این پیش‌بینی تحقق یابد، وال‌استریت از بانک انتظار دارند تا در گام بعدی نرخ بهره را در جلسه‌ای فوری و اضطراری زودتر از جلسه مقرر در ۱۸ سپتامبر کاهش دهد.