دستورالعمل جدید برداشت از حساب ذخیره ارزی برای صادرات تصویب شد

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از تصویب دستورالعمل جدید شرایط و ضوابط حساب ذخیره ارزی برای صادرات از جمله بهره‌گیری صادرات از خطوط «ری فاینانس» در هیات امنای حساب ذخیره ارزی خبر داد. سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: هرچند این اقدام بسیار دیر انجام شد اما چنانچه سیستم بانکی در مدت زمان ۷ماه باقیمانده از سال بتواند این تسهیلات را در اختیار صادرکنندگان قرار دهد حرکت بسیار خوبی در راستای حمایت از صادرات غیرنفتی در کشور رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: تمامی ‌بانک‌ها در این ارتباط می‌توانند از حساب ذخیره ارزی برداشت کنند که البته این امر شامل بانک‌های خصوصی نیز می‌شود. این درحالی است که تسهیلات تخصیصی علاوه بر میزان تسهیلاتی است که به بانک‌های توسعه صادرات، صنعت و معدن و کشاورزی به میزان ۳میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی در سال ۸۶ در نظر گرفته شد.

سیدعلی گفت: در دستورالعملی که به همین منظور تهیه شده محاسنی وجود دارد به نحوی که فروش نسیه کالاهای صادراتی را به صورت خطوط اعتباری ری فاینانس فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث خواهد شد که بتوان برای صادرات نیز همانند واردات از خطوط ری فاینانس استفاده کرد. به این معنا که فروشنده ایرانی پول خود را نقدا دریافت کرده و خریدار خارجی نیز پول کالا را یک سال بعد به سیستم بانکی پرداخت کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: این رابطه را بانک‌ها با صادرکننده طی قراردادی تنظیم می‌کنند و این امر کمک شایانی را به صادرات ارائه می‌دهد. ضمن اینکه نرخ سود این خطوط اعتباری نیز لایبور به علاوه ۲درصد است.

سیدعلی از اختصاص تسهیلات به صادرات قبل از حمل کالا، بعد از حمل کالا و به صورت تنزیل اسناد یا خرید دین خبرداد و گفت: براین اساس، صادرکننده می‌تواند پول خود را به صورت ارز یا ریال دریافت کند.

وی اظهار داشت: این آیین‌نامه برای همه بانک‌ها به صورت یکنواخت پیاده می‌شود و البته دولت نیز قول داده که اگر این ۱۰۰میلیون دلار و ۵۰میلیون دلار توسط بانک‌ها به صادرکنندگان تخصیص یابد مجددا از محل حساب ذخیره ارزی وجوه مورد نیاز بانک‌ها را تامین کند.

سیدعلی گفت: صندوق ضمانت صادرات آمادگی کامل دارد نسبت به پوشش طرح‌های صادراتی چه پوشش بیمه‌ای و ضمانتنامه‌های اعتباری فعالیت کند و مجوز خود را به بانک‌های دولتی و خصوصی ارایه کند.

وی تصریح کرد:در کار ترانزیت و سوآپ نیز نظر داریم از این تسهیلات استفاده کنیم. البته کار دیگری نیز در همین راستا صورت گرفته به نحوی که بانک‌ها مشتریان صادراتی خود را به محض ورود به سیستم بانکی جهت اخذ ضمانتنامه‌های اعتباری به صندوق ضمانت صادرات ایران معرفی کنند.

سیدعلی گفت: در ارتباط با پروژه‌های بزرگ خارج از کشور نیز پروژه‌هایی در کشورهای آفریقایی CIS، پاکستان و کشورهای نظیر تونس، الجزایر و اوکراین مطرح است که به محض اینکه به نتیجه رسد مردم را از نتیجه آن با اطلاع می‌کنیم.