سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است. سابقه رانندگی

مشخصات راننده بر احتمال وقوع حادثه رانندگی و خسارت اتومبیل موثر است. بر این اساس، نرخ حق بیمه و یا خسارت قابل پرداخت در بیمه اتومبیل بستگی به این‌گونه مشخصات ازجمله سابقه رانندگی دارد. معیار محاسبه تجربه یا سابقه رانندگی، تاریخ صدور گواهی‌نامه راننده موردنظر است.

سال ساخت

اصطلاح مشابه: مدل

در فرم پیشنهاد بیمه و بیمه‌نامه شخص ثالث و بدنه، سال ساخت اتومبیل اظهار و درج می‌شود. در بیمه شخص ثالث، سال ساخت بر حق بیمه موثر نیست. در بیمه بدنه، اتومبیل نو یا اصطلاحا اتومبیل صفرکیلومتر مزیت تخفیف در حق بیمه دارد. علاوه بر این، اتومبیل‌هایی که مدت معینی از سال ساخت آن گذشته باشد، حق بیمه بیشتری خواهد داشت.

همچنین، بیمه‌گران اتومبیل قدیمی و با سال ساخت بیش از مدت معین را بیمه نمی‌کنند مگر آ‌نکه دارای شرایط خاصی باشد.

سرقت پس از حادثه

اصطلاح مشابه: دزدی پس از حادثه

پس از وقوع حادثه برای اتومبیل، ممکن است لوازم و قطعات آن به سرقت برود. در بیمه بدنه، جبران خسارت ناشی از سرقت پس از حادثه در تعهد بیمه‌گر قرار ندارد مگر آنکه بیمه‌گذار در ازای این تعهد، حق بیمه اضافی بپردازد.

سرقت جزئی

سرقت از اتومبیل، ممکن است بخاطر سرقت لوازم آن باشد. سرقت لوازم به دو شکل انجام می‌شود. برای اطلاع از شکل اول، سرقت درجا نام دارد. در شکل دوم، سارق اتومبیل را از محل توقف آن جابه‌جا می‌کند، تمام یا بخشی از لوازم آن را می‌رباید و اتومبیل را رها می‌کند. در بیمه بدنه، جبران خسارت سرقت جزئی در تعهد بیمه‌گر است.

جبران خسارت‌های وارد به اتومبیل و هزینه‌های مربوطه به شرح زیر در تعهد بیمه‌گر خواهد بود:... در صورتی که به علت عمل دزدی و یا شروع به دزدی، به اتومبیل و یا وسایل اضافی آنکه در بیمه‌نامه درج شده است خسارت وارد شود (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).

سرقت درجا

اصطلاحات مشابه: سرقت قطعات، سرقت قطعات درجا، سرقت در جای قطعات و لوازم، سرقت قطعات مورد درخواست، سرقت لوازم

گاهی اتومبیل بی آنکه از جا یا محل توقف خود حرکت داده شود برخی از قطعات و لوازم آن به سرقت می‌رود. این نوع سرقت، سرقت درجا نام دارد. معمولا در بیمه بدنه، جبران خسارت قطعات و لوازم به سرقت رفته در سرقت درجا در تعهد بیمه‌گر نیست. اما خسارت وارده به اتومبیل در جریان این سرقت، مانند هزینه تعویض شیشه خرد شده پرداخت می‌شود. البته، در ازای پرداخت حق بیمه اضافی خسارت قطعات و لوازم به سرقت رفته در جریان سرقت درجا بیمه می‌شود.

خسارت ناشی از سرقت قطعات و لوازم اتومبیل، برای هر قطعه یا لوازم فقط یک بار قابل پرداخت است مگر اینکه با موافقت بیمه‌گر و رعایت شرایط بیمه‌نامه، با دریافت حق بیمه مجدد، بیمه قطعات و لوازم تعویضی، پذیرفته شود (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).