کشور ما به عنوان پیشگام در بانکداری اسلامی از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که از بانکداری اسلامی به عنوان یک نظام پیشرفته برای کسب درآمد استفاده می‌کنند، عقب مانده است. مهدی رضوی مدیرعامل بانک صنعت و معدن در گفت‌وگو با جامع نیوز گفت: در بسیاری از کشورهای غیراسلامی مانند آمریکا، انگلیس و سوئیس، سمینارها و کار گروه‌های بانکداری اسلامی تشکیل شده و همچنین کشورهایی مانند امارات و دبی همایش‌های بزرگی را در این خصوص برگزار کرده‌اند. وی افزود: کنگره آمریکا هم از ۱۵ ماه قبل، عملیات بانکداری اسلامی را مصوب کرده و پول‌های هنگفتی از این طریق کسب می‌کند.

رضوی در خصوص آغاز بانکداری اسلامی در ایران گفت: بانکداری بدون ربا برای اولین بار در فروردین‌ماه ۶۱ اجرایی شد و ایران نه تنها در این زمینه پیشگام بود بلکه توجه بسیاری از کشورهای مسلمان و غیر مسلمان مانند، پاکستان، اندونزی، مالزی، اردن، عربستان، مصر و امارات را به خود جلب کرد. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه کشور ما در بانکداری بدون ربا پیشگام بوده اما مدت‌ها است که از سایر کشورهای دنیا عقب مانده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در مورد علت عقب ماندن ایران از سایر کشورها گفت: اجرای بانکداری اسلامی در کشور ما ضعیف بود، به خصوص اینکه نتوانستیم آیین‌نامه‌ها و شرایط مناسبی را برای اجرای این قانون طراحی کنیم. وی تصریح کرد: تشکیل کارگروه‌های تحول رفتاری در نظام بانکی و بازنگری در قوانین بانکداری بدون ربا نه تنها کمک می‌کند رسالت بانکداری اسلامی به خوبی انجام شود بلکه امیدواریم بتواند یک نظام بدیع، جدید و رقابتی در بانکداری اسلامی کل جهان ارائه کند.

به گفته وی، در ایران قوانین دیگری وجود دارد که باید هرچه زودتر مورد بازنگری قرار گیرد که از جمله آن، قانون عملیات بانکی، قانون پولی و بانکی که متعلق به سال ۵۱ است، قانون اداره بانک‌های دولتی، قانون ضد انحصار و قانون ورشکستگی است که باید مورد بازنگری قرار گیرد و اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد.

رضوی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با این کارگروه‌هایی که تشکیل شده بتوان شیوه علمی و دقیقی برای حصول به اهداف مورد نظر تدوین کرد.

افزایش استقبال اروپاییان از صکوک

آمارها در نیمه نخست سال ۲۰۰۷ میلادی نمایانگر استقبال اروپاییان از ابزارهای مالی اسلامی به خصوص صکوک است.

به گزارش جامع نیوز، هم‌اکنون بسیاری از بانک‌ها و نهادهای مالی اروپا از ابزارهای مالی اسلامی استفاده می کنند.

بریتانیا و سوئیس با بیش از نیم تریلیون دلار ارزش بازار جهانی تبدیل به مراکز جهانی توسعه امور مالی اسلامی شده‌اند.

بنا بر این گزارش، توجه اروپاییان به ابزار مالی اسلامی تنها مختص مسلمانان نیست بلکه بسیاری از بانک‌ها و نهادهای مالی در نیمه نخست سال ۲۰۰۷ میلادی بر روی صکوک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بازار صکوک از لحاظ تعداد منتشره در نیمه اول سال جاری میلادی معادل ۷۵درصد نسبت به سال قبل رشد داشته به طوری که بودجه تخصیص یافته به صکوک در این شش ماه حدود ۵/۲۴میلیارد دلار بوده که نزدیک به کل مبلغ اختصاص یافته به صکوک در طول ۱۲ ماه سال گذشته است.

براساس این گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بورس، توجه بانک‌های اروپایی و صندوق‌های بیمه و بازنشستگی به بازار صکوک به علت اقتصاد قوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که درآمدهای بالای نفتی و زیر ساخت‌های قوی توسعه یافته دارند.