بررسی مهندسی مجدد فرآیندهای بانکداری در کارگروه  اصلاح نظام بانکی

عضو کارگروه اصلاح ساختار بانکی کشور از آغاز بررسی‌ مهندسی مجدد فرآیند‌های بانکداری در سیستم بانکی در جلسات این کارگروه خبر داد. سید بهاءالدین حسینی هاشمی‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در رابطه با اصلاح ساختار پولی و بانکی کشور گفت: در حال حاضر کارگروه اصلاح ساختار پولی و بانکی کشور مباحث مربوط به مهندسی مجدد فرآیندهای بانکداری در سیستم بانکی کشور را در جلسات هفتگی مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: در کارگروه مذکور وضعیت کنونی ساختار نظام پولی و بانکی کشور تشریح و در قالب وضعیتی مطلوب به بررسی گذاشته می‌شود، لذا چنانچه وضعیت فعلی در شرایط مطلوب ناکارآمد باشد اصلاحات لازم صورت می‌گیرد.

حسینی هاشمی‌ با اشاره به اصلاح ساختار پولی و بانکی کشور در دو بخش مجزا، عنوان کرد: نیاز به تغییر و اصلاح در رابطه با رفتار سیستم بانکی اواسط مهرماه سال‌جاری در پروسه‌ای دو ماهه به اتمام می‌رسد و بخش دیگر این بررسی‌ها در فرآیندی ۶ ماهه مد نظر قرار می‌گیرد.

عضو کارگروه اصلاح ساختار بانکی کشور اعلام کرد: نتایج این کارگروه به صورت قانون و یا لایحه به سیستم بانکی پس از اتمام بررسی‌ها اعلام و ابلاغ می‌شود.

حذف هزینه‌های غیرضروری بانک‌ها در دستور کار قرار گرفت

معاون بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی یکی از برنامه‌های تحول رفتاری نظام بانکی را تنوع خدمات بانک‌ها عنوان کرد و گفت: کاهش هزینه‌های بانک‌ها و از بین بردن فرآیندهای هزینه‌زا از دیگر برنامه‌های بانک‌ها در این راستا خواهد بود.

سید حمید پور محمدی با تاکید بر اینکه در بخش تحول رفتاری نظام بانکی تمام فرآیند‌های سرویس‌دهی بانک‌ها تعریف شده است، تصریح کرد: گسترش بانکداری الکترونیک و برون سپاری برخی کارها باعث کاهش فرآیندهای زاید بانک‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه بحث بانکداری الکترونیک هر هفته پیگیری می‌شود، افزود: همه فرآیندهای سرویس‌دهی و خدمات بانک‌ها در تحول رفتاری نظام بانکی تعریف شده است.

پورمحمدی همچنین در مورد بانک‌ها و بیمه‌های مشمول واگذاری نیز اظهار داشت: بانک‌های مشمول واگذاری سهام که قرار است ۵‌درصد سهام آنها برای کشف قیمت در بورس واگذار شود و این موضوع در هیات‌عالی واگذاری و هیات‌دولت به تایید رسیده است، باید در مجمع عمومی بانک‌ها مطرح شود تا این اقدام عملیاتی شود.

وی از برگزاری مجمع عمومی بانک‌ها از هفته آینده خبر داد و افزود: پس از برگزاری مجامع بانک‌ها، واگذاری سهام آنها و بهترین زمان برای آن بستگی به سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی، بانک‌ها و بیمه‌ها دارد.

معاون بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: ما فضای قانونی برای واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها را آماده می‌کنیم، زیرا باید اساسنامه آنها تغییر کند که این موضوع در مجامع آنها باید مطرح شود که البته این امر در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید سازوکار بانک‌ها و بیمه‌ها برای واگذاری مطابق قانون تجارت شود، گفت: مجامع شرکت‌های بیمه مشمول واگذاری نیز از هفته آینده آغاز می‌شود.