مسعودرضا طاهری - کاهش کم سابقه ارزش دلار در مقابل یورو نرخ طلا را در بازارهای نقدی معاملات به ۷۱۴ دلار رساند. بنابراین گزارش روز گذشته روند تضعیف برابری دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده از جمله یورو تشدید شد و در بازار نیویورک هر یورو به حد ۳۸۸/۱ دلار رسید.

این میزان در پی کسب رکورد جدیدی نسبت به رقم ۳۸۵۲/۱ روز ۲۴ جولای وارد مرحله تازه‌تری شد. تضعیف دلار به طور سنتی افزایش بهای طلا را در پی داشته است.

به‌طوری که در آغازین ساعات معاملات روز گذشته قیمت طلا برای تحویل فوری تا حد ۷۱۴ دلار نیز بالا رفت و در ساعت ۱۴ به وقت تهران با قدری تعدیل به سطح تقریبی ۷۱۰ دلار بازگشت.

مسایل و مشکلات بازار مسکن و اوضاع وام‌های رهنی این روزها به انتظار سرمایه‌گذاران درباره تصمیم‌گیری فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره و گمانه‌زنی بر سر میزان کاهش ۲۵/۰درصدی یا ۵/۰درصدی آن منتهی شده که سرانجام جایگاه طلا را به عنوان یک مامن مطمئن سرمایه‌گذاری برجسته‌تر کرده است.

در همین راستا افزایش قیمت نفت به تقویت این شرایط طی چند روز اخیر حتی در آغاز معاملات دیروز دامن زد.

اگرچه تصمیم یکجانبه وزارت نفت عربستان سعودی مبنی بر افزایش تولید نفت، شاخص صعودی قیمت طلا را از میانه راه بازگرداند که در ساعت ۱۴ به وقت تهران حد ۷۱۰ دلار را نشان می‌داد.

هفته آینده در ۱۸ سپتامبر نظر نهایی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در مورد میزان نرخ بهره اعلام خواهد شد و تا آن موقع انتظارات سرمایه‌گذاران برای حد و حدود نرخ بهره جدید و شرایط بعدی بازارهای سرمایه و همچنین اوراق قرضه دولتی آمریکا چالش‌هایی را پدید خواهد آورد که آنچه به نظر بیشتر محتمل است روند نزولی ارزش دلار آمریکا خواهد بود.

بازار داخلی

در بازار داخلی نیز سکه بهار آزادی با رشد ۸هزار تومانی خود طی یک هفته اخیر به نرخ ۱۵۹۷۰۰ تومان رسیده است. در بازار ارز نیز یورو و پوند انگلیس نیز هر یک با ۸ تومان رشد قیمت به ترتیب به نرخ ۱۲۹۵ تومان و ۱۹۰۵ تومان رسید.