نرخ تورم تا پایان سال به 20‌درصد می‌رسد

اگر مشکلات موجود در سیستم بانکی برطرف شود، آینده خوب و روشنی را در بخش سرمایه‌گذاری داخلی شاهد خواهیم بود.

دکتر حسن سبحانی، نماینده مردم دامغان در مجلس، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رونق سرمایه‌گذاری داخلی افزود: فضایی از تلاش و تقلا در جامعه در جهت حمایت از تولید آغاز شده است، هر چند که متناسب با خودش حمایت بانک‌ها را به دلایل موجه و ناموجه ندارد. این عضو جریان اصولگرایان مستقل پیش‌بینی کرد که اگر مشکلات موجود در سیستم بانکی مانند سخت‌گیری‌ در اعطای تسهیلات یا دریافت وثیقه‌ها برای فعالیت‌های اقتصادی مشارکتی، برطرف شود، با موقعیت خوبی که برای تولید و کار در کشور به وجود آمده است آینده خوب و روشنی را در بخش سرمایه‌گذاری داخلی شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در تماس با مردم و سرمایه‌گذاران اشتیاق و حرکت‌های آغاز شده آنان در جهت سرمایه‌گذاری، کار و تلاش را می‌توان از نزدیک مشاهده کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با حمایت از طرح توسعه بنگاه‌های کوچک و زود‌بازده،‌درصد موفقیت این طرح را حداقل ۵۰‌درصد دانست و افزود: طرح وزارت کار و امور اجتماعی با لحاظ نظارت قوی و این که این پول‌ها صرف تولید شود تا بیش از ۵۰‌درصد موفق بوده یا حداقل ۵۰‌درصد آن به ثمر رسیده است.

سبحانی در عین حال خواستار تقویت نظارت سیستم بانکی شد و اظهار کرد: سیستم کارشناسی بانک‌ها برای چنین طرح عظیمی آمادگی ندارد. در ساختار بانکی کشور باید روشی به کار گرفته شود که حجم عظیم منابع اختصاص یافته در کار تولید قرار بگیرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس آمارهای اعلام شده در بخش سرمایه‌گذاری خارجی را بیش‌تر از میزانی دانست که در عمل انجام شده است و گفت: «با توجه به مسائل سیاسی، فضای به وجودآمده بر علیه جمهوری اسلامی ایران و موضوع هسته‌ای، آمارهای اعلام شده در بخش سرمایه‌گذاری خارجی بسیار بیشتر از ارقامی است که در عمل اتفاق افتاده است چرا که موضوعات فوق درآمدن سرمایه‌گذار خارجی به کشور، تاثیر منفی دارد.

وی نرخ تورم را به دلیل بودجه ۸۶ و امکان ارائه متمم آن تا پایان سال در سطح ۲۰‌درصد دانست.

قدرت خرید یک‌هزار تومانی سال ۵۱ معادل ۱۲۸هزار تومان امروز است

عضو ناظر شورای پول و اعتبار با ارائه پیشنهادهای اصلاح پولی، مطرح کرد: طی سه دهه اخیر در اثر تورم، ارزش پول ملی ایران به شدت کاهش یافته است.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه اکنون حجم اسکناس در دست مردم در ایران بسیار زیاد است، گفت: براساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران سرانه اسکناس در ایران ۱۱۰ برگ است، در حالی که در کشورهای اروپایی ۱۲-۱۰ برگ و درتعدادی از کشورهای منطقه ۲۰-۱۵ برگ است.

وی معتقد است: این حجم اسکناس موجب از دست رفتن فرصت‌های ارزشمند مردم در دادوستد پول و موجب هزینه‌های مادی اضافی برای بانک‌ها از جمله بانک مرکزی و مردم شده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: صف‌های طولانی بانک‌ها و معطلی ناشی از آن، نصب دستگاه‌های شمارش گر در بانک‌ها، تعداد زیاد خود پردازها و صفهای مقابل آنها بلکه بالاتر از این احساس کمبود آنها، فرسودگی شدید و سریع اسکناس، هزینه چاپ و محو اسکناس همه حکایت از این امر دارد.

عضو ناظر شورای پول و اعتبار در ادامه اظهارداشت: طی سه دهه اخیر در اثر تورم، ارزش پول ملی ایران به شدت کاهش یافته است به‌طوری‌که واحد پول ایران (ریال) هیچ مصرفی ندارد بلکه یکصد ریالی نیز در معاملات قابل استفاده و توجه نیست، در مورد مسکوکات پولی اکنون ارزش واقعی سکه‌ها بیش از ارزش اعتباری آنهاست. در نتیجه سوداگران به جمع‌آوری سکه و ذوب آن و قاچاق به خارج کشور روی آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۵۱ اسکناس یک‌هزار تومانی منتشر شده است، تصریح کرد: بر اساس برآورد بانک مرکزی اکنون قدرت خرید آن یک‌هزار تومانی، یکصد و بیست و هشت‌هزار تومان امروز است.

به گفته وی، در حال حاضر یک‌هزار تومان ما نزدیک به یک واحد پولی تعدادی از کشورهاست («یک‌دلار آمریکا - ۹۳۵ تومان»، «۱ یورو - ۱۳۰۰ تومان»، «۱پوند انگلیس - ۱۹۰۰تومان»، یک‌ دینار کویت - ۳۰۰۰ تومان»، «یک‌دینار اردن - ۱۹۰۰ تومان»، «یک‌ریال عربستان - ۲۵۰ تومان»، یک‌ درهم امارات - ۲۷۰ تومان» و «یک‌رینگیت مالزی - ۲۸۰ تومان»).

وی ادامه داد: این موضوع از سویی موجب شده حجم اسکناس‌های درشت بسیار زیاد شود. از سوی دیگر موجب انتشار چک پول‌های درشت ۵۰، ۱۰۰،۲۰۰ و ۵۰۰هزار تومانی شده است. از این رو، از جهت روانی نیز ارزش پول ملی ایران در ذهن مردم، به شدت پایین آمده است و در مقایسه با پول سایر کشورها در سفرها و مبادلات خارجی احساس خود کم‌بینی به آنها دست می‌دهد.

وی برای حل این مشکل پیشنهاد کرد در مرحله اول، کارت اعتباری به جای پول منتشر شود، مشابه سایر کشورهایی که از کارت اعتباری استفاده می‌کنند. بیش از ۹۰‌درصد معاملات با کارت اعتباری انجام می‌شود.

در مرحله دوم با کاهش نیاز به اسکناس برای پاسخ به تقاضای اسکناس درشت، اسکناس‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰‌هزار تومانی منتشر شود و چک پول‌ها به طور کل جمع‌آوری شود، زیرا دریافت و پرداخت چک پول‌ها وقت بانک و مشتری را بیشتر می‌گیرد، و از اعتبار پول هم برخوردار نیست.

وی معتقد است: به دلیل بلوکه نشدن معادل چک پول‌ها در سیستم بانکی و گردش چک پول‌ها درمدتی قابل توجه در دست مردم، نقدینگی اضافی ایجاد کرده و خود موجب افزایش نرخ تورم شده است.

مصباحی مقدم برای جلوگیری از توهم پولی و اثر نامناسب روانی در مورد پول ملی پیشنهاد دیگری دارد: در ابتدا اسکناس‌های درشت با سه صفر ریزتر وکم رنگ تر در سمت راست منتشر شود. این کار را بعضی از کشورهای دیگر نیز تجربه کرده‌اند، آنگاه پس از یک تا دو سال سه صفر اول اسکناس‌ها حذف شود، در این صورت بدون اثر روانی مخرب، پولی‌های منتشر شده که واحد آن معادل واحد پول سایر کشورها یا نزدیک به آنها خواهد بود.

وی همچنین پیشنهاد کرد: در افواه مردم واژه «ریال» کاربرد ندارد بلکه از واژه «تومان» استفاده می‌کنند، بهتر است برای پولی که منتشر می‌شود از همین واژه یا واژه دیگری غیر از ریال استفاده شود.