کارشناسان مسائل امور بانکی معتقدند تشکیل نهادی خاص برای وصول مطالبات بانکی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروزه یکی از معضلات اساسی نظام بانکی، مطالبات سررسید گذشته و معوق تسهیلات اعطایی است.

براساس جدیدترین آمارهای بانک مرکزی، مطالبات معوق سررسید گذشته بانک‌ها در پایان خردادماه امسال به ۱۱۳هزار میلیارد ریال (۳/۱۱هزار میلیارد تومان) رسیده که ۱/۹‌درصد کل تسهیلات اعطایی را شامل می‌شود.از رقم مزبور، ۷۴هزار میلیارد ریال آن مطالبات معوق بانک‌های تجاری است که ۴/۹‌درصد تسهیلات اعطایی آنان است. همچنین میزان مطالبات معوق بانک‌های تخصصی ۲۸هزار میلیارد ریال معادل ۶/۹‌درصد تسهیلات و مطالبات معوق بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری ۱۱هزار میلیارد ریال معادل ۶/۶‌درصد تسهیلات اعطایی آنان بوده است.

کارشناسان مسائل امور بانکی می‌گویند: اعطای اعتبار به بخش‌های مختلف اقتصادی نیازمند شناخت دقیق بخش‌هاست و در کشور ما به لحاظ عدم وجود زیرساخت‌هایی چون بانک‌های اطلاعاتی که اطلاعات دقیق و به روز در اختیار بانک‌ها قرار دهند و موسسات رتبه بندی افزایش ریسک بانک‌ها را در اعطای اعتبار به دنبال داشته است.

براساس نظر برخی از مسوولان بانکی در شرایط موجود، اغلب بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به دلیل عدم شناسایی اموال و دارایی‌های منقول و غیر منقول اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار حتی با اخذ احکام قضایی قادر به وصول مطالبات خود نبوده و در نتیجه قادر به اعطای تسهیلات بانکی جدید به میزان مطالبات معوق نیستند.

همچنین بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد هم‌اکنون موسسات خصوصی در برخی کشورها وجود دارند که اقدام به وصول مطالبات معوق افراد و شرکت‌ها قبل از اقدامات قانونی می‌کنند.

وصول مطالبات معوق بانکی از معضلات مهم این سیستم به شمار می‌رود و مسوولان مربوطه به دنبال وصول این مطالبات هستند تا جایی که بانک مرکزی راهکارهایی را برای آن در نظر گرفته است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بر اساس مذاکرات به عمل آمده در جلــسه کمیته اصلاح رفتاری سیـستم بانکی، پیگیری وصول مطالبات بانک‌ها از طریق مذاکره، مساعدت، استمهال و یا اقدام قانونی و حقوقی در دستور کار قرار گرفت.

البته تشکیل یک نهاد و موسسه ساماندهی مطالبات معوق در اوایل سال جاری در مجلس به تصویب رسید که آیین‌نامه و چگونگی اجرایی شدن آن در هیات وزیران در حال بررسی است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه وصول مطالبات معوق بانک‌ها با جدیت در حال پیگیری است، گفته بود: در این راستا سازوکارهایی که از افزایش مطالبات معوق بانک‌ها جلوگیری کند، در حال تدوین است.

سید حمید پور محمدی از پیگیری کارهای موسسات ساماندهی مطالبات معوق بانک‌ها خبرداده و تصریح کرده است: دو موسسه ساماندهی مطالبات معوق بانک‌ها در بانک ملی و سپه در حال تشکیل شدن است و کار خود را به جلو می‌برد.