رشد 7هزار تومانی قیمت سکه طرح قدیم

گروه بازارپول- هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم روز گذشته به نرخ ۱۷۵هزار تومان در بازار داخلی عرضه شد که نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه ۷هزار تومان رشد یافته است.

در این بازار قیمت فروش سکه بهار آزادی طرح امام نیز با ۶۳هزار تومان افزایش تا حد ۱۶۵هزار تومان بالا رفت. نیم‌سکه یک‌هزار تومان رشد قیمت و ربع سکه ۵۰۰تومان کاهش قیمت فروش را تجربه کردند. در عین حال هر مثقال طلای ۱۷عیار نیز با ۱۴۰۰تومان رشد قیمت به رکورد ۷۲هزار تومان دست یافت.

بهای طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات روز شنبه برای تحویل فوری به حد ۱۰/۷۴۳ دلار رسید که نسبت به روز جمعه ۷دلار و نسبت به روز پنج‌شنبه ۱۲دلار رشد داشته است. همچنین قیمت هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر با بیش از ۱۰دلار افزایش به حد ۷۵۰دلار رسید. قیمت طلا به رکورد بی‌سابقه خود از سال ۱۹۸۰ دست یافته است. کارشناسان بازارهای طلا در جهان دست یافتن قیمت طلا به ۸۰۰دلار را نیز تا پایان سال ۲۰۰۷ سهل‌الوصول می‌دانند. بالاترین قیمت جهانی طلا در طول تاریخ مربوط به ۲۲ ژانویه سال ۱۹۸۰ بوده است که قیمت طلا در آن روز به حد ۸۷۳دلار رسیده بود.

انتظار کاهش مجدد نرخ بهره آمریکا از سطح کنونی ۷۵/۴درصد طی ماه‌های باقی‌مانده از سال ۲۰۰۷ ارزش دلار آمریکا را به پایین‌ترین حد خود در مقابل یورو و سبدی از ارزهای عمده رسید و نرخ طلا و اکثر کالاهای اساسی و استراتژیک در بازارهای جهان رو به فزونی نهاد.

نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به ۴۲۶۴/۱ رسید که ۰۰۹۹/۰واحد رشد داشته است. پوند انگلیسی نیز با تقویت ۰۲۲۸/۰ واحد در مقابل دلار آمریکا حد نصاب ۰۴۶۶/۲ را از آن خود ساخت. دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به آستانه ۸۰/۱۱۴ رسید.

رشد قیمت طلا به همراهی دیگر کالاها از جمله رشد قیمت نفت و انرژی، فلزات، گندم، ذرت و دیگر محصولات کشاورزی به انگیزه مقابله با کاهش ارزش دلار آمریکا صورت می‌گیرد.

کاهش نرخ تورم در ایالات‌متحده آمریکا در ماه گذشته به پایین‌ترین حد خود از ماه فوریه سال ۲۰۰۴ رسیده است و انتظار سرمایه‌گذاران برای کاهش دوباره نرخ بهره توسط فدرال رزرو وضعیت جدی‌تری به خود گرفته است. برخی از کارشناسان ارزی کاهش ۵-۳درصدی افت بیشتر ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده را پیش‌بینی کرده‌اند.

در بازار داخلی ارز قیمت اکثر ارزهای عمده با افزایش مواجه شد. روز گذشته یورو با ۱۳تومان افزایش به نرخ ۱۳۴۳ تومان رسید. این میزان نسبت به روز چهارشنبه ۱۸ تومان افزایش داشته است. دلار آمریکا همچنان ثابت مانده است در حالی که پوند انگلیس با ۲۵تومان رشد قیمت به حد ۱۹۱۵ تومان فروخته شد و دلار کانادا همان‌طور که انتظار می‌رفت با رشد بهای کالاها (Commodities) در جهان ضمن سبقت گرفتن از ارزش دلار آمریکا با ۱۳تومان رشد به نرخ فروش ۹۵۸تومان دست یافت.

لیر ترکیه با رشد ۲۵ تومانی خود به ۷۸۰تومان رسید و هر یک‌میلیون دینار عراقی ۷۵۵هزار تومان را به ثبت رساند.