گروه بازار پول- طهماسب مظاهری که دوره کوتاه یک ساله‌ای را از ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ به عنوان رییس‌کل بانک مرکزی تجربه کرد؛ یکشنبه شب در برنامه تلویزیونی «پایش» به بیان برخی از ناگفته‌های خود از حضور در بدنه دولت احمدی‌نژاد پرداخت. پیش از این گفته می‌شد که ولی‌الله سیف رییس‌‌کل فعلی بانک مرکزی قرار است در برنامه «پایش» حضور پیدا کند، اما گویا با لغو این حضور تلویزیونی رییس‌‌کل جدید بانک مرکزی، طهماسب مظاهری رییس‌‌کل اسبق بانک مرکزی این فرصت را یافت که علاوه بر بیان برخی از خاطرات خود از حضور در این پست، به سوالات مجری برنامه پیرامون شرایط فعلی اقتصادی و نظام بانکی ایران پاسخ دهد. مظاهری در پاسخ به سوالی در مورد میزان موفقیت «بانک‌های کشور در اجرای عملیات بانکی بدون ربا» گفت: «به‌نظر بنده در دولت و بانک‌ها در اجرای این قانون موفق نبوده‌اند. قانون بانکداری بدون ربا در زمان تصویب برای ۵ سال تصویب شده بود؛ ولی از آن زمان تاکنون این قانون اصلاح نشد.» او اضافه کرد: «زمانی که بنده در وزارت اقتصاد بودم با کمک بانک مرکزی اقداماتی برای این امر انجام دادیم؛ ولی در زمان احمدی‌نژاد کلا متوقف شد و بعد در اصلاح نظام بانکی که در تحول اقتصادی آمده بود این طرح به بیراهه رفت.»

رییس‌کل سابق بانک مرکزی با اشاره به توقف اصلاح نظام بانکی در دولت‌های دهم و نهم افزود: در دولت دهم سیستم بانکی با وضعیت تاسف‌باری تحویل داده شد.

وی با تاکید بر اینکه سیف رییس‌کل جدید بانک مرکزی کار بسیار سختی را در پیش دارد، ابراز امیدواری کرد که اعضای هیات دولت و وزرای اقتصادی با وی در امور اجرایی همکاری کنند. مظاهری درباره کاهش حجم اسکناس و مسکوک در بانک‌ها گفت: این به‌خاطر افزایش مبادلات الکترونیکی است و به‌سهم خود هم‌اکنون در رتبه خوبی قرار دارد.

این کارشناس بانکی در ادامه درباره افزایش معوقات بانکی طی سال‌های گذشته اظهار کرد: تسهیلات تکلیفی و بدتر از آن تسهیلات دستوری که مبنای قانونی ندارد، زمینه اصلی افزایش معوقات بانکی شده است.

وی با بیان اینکه «مدیران سیستم بانکی یا باید اصول را حفظ کنند یا میز را»تصریح کرد: مطالبات معوق واقعی خیلی بیشتر از این رقمی است که هم‌اکنون از طریق سیستم بانکی اعلام می‌شود. بسیاری از دستورات دولت شاید خلاف باشد؛ ولی بسیاری از مدیران می‌گویند، چون روسای دولت اعلام می‌کنند باید آن کار را انجام دهند.

این کارشناس بانکی در ادامه این برنامه تلویزیونی با بیان اینکه اگر پرداخت نرخ سود واقعی در سیستم بانکی حل شود سایر گره‌های بانکی نیز رفع خواهد شد، درباره نقش شورای پول و اعتبار در سیاست‌گذاری‌ها و دخالت دولت در این سیاست‌ها، خاطرنشان کرد: امیدواریم شورای پول و اعتبار در دولت یازدهم از حالت قبلی خارج شود و جمعی کارشناس و خبره در این شورا حضور پیدا کنند.

مظاهری با تاکید بر اینکه رییس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دولت یازدهم اعتقاد دارند رسیدن به نرخ سود واقعی نیازمند کاهش تورم است، تصریح کرد: امروز زمان مناسبی برای افزایش نرخ سود بانکی نیست؛ بلکه باید از راه کاهش تورم نرخ سود و نرخ تورم را به هم نزدیک کرد.

مظاهری کاهش نرخ تورم و رشد ارزش پولی را کار یک‌شبه و یک‌ماهه و یک‌ساله ندانست و اضافه کرد: جهت‌گیری کلی دولت کاهش نرخ تورم است. امیدواریم با برنامه‌ریزی درست و صحیح مانع کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم شویم. رییس‌کل اسبق بانک مرکزی همچنین به ضرورت تلفیق سه قانون عملیات بانکداری بدون ربا، قانون اداره امور بانک‌ها و قانون پولی و بانکی تاکید کرد و گفت: این سه قانون باید از جنبه‌های مختلف بررسی و اصلاح شوند و در نهایت یک قانون جامع برای سیستم بانکی تدوین شود تا تناقضات این سه قانون از بین برود.