خانه ملت- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه استقلال سیاستی و در واقع کارکردی بانک مرکزی به عنوان متولی مسائل پولی و مالی کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی باید موردنظر قرار بگیرد، گفت: بنای دولت یازدهم بر این است که استقلال سیاستی بانک مرکزی را در نظر داشته باشد. علی محمد احمدی با یادآوری اظهارات رییس کل سابق بانک مرکزی کشور مبنی بر تجربه استقلال رای در یک هفته پایانی ریاست خود گفت: متاسفانه بانک مرکزی در کشور ما هیچ زمانی تجربه استقلال رای نداشته و همیشه با سیاست‌های دولت پیش رفته است.

نماینده مردم دهلران و دره شهر در مجلس با تاکید بر اینکه دخالت دولت در فرآیندهای گوناگون بانک مرکزی و تحمیل سیاست‌های مختلف به آن موجب دور شدن بانک از اهداف اصلی خود شده است، تصریح کرد: دخالت‌های بی وقفه دولت در سیاست‌های بانک مرکزی موجب ایجاد گسست در سیاست‌های پولی و مالی، رشد نقدینگی، شوک‌های ارزی و تورم در کشور شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه انتظار مجلس از رییس کل بانک مرکزی این است که جریانات مختلف را در کشور رصد کرده و خود بتواند به صورت مستقل بر مبنای منافع ملی کشور تصمیم بگیرد، گفت: متاسفانه دخالت‌های بیش از حد دولت و تحمیل سیاست‌های مختلف به بانک مرکزی هرگونه استقلالی را از عالی‌ترین مقام پولی کشور سلب کرده است.

این نماینده مجلس، با بیان این مطلب که در خصوص بانک مرکزی دونوع استقلال متصور است، عنوان کرد: در خصوص بانک مرکزی یک استقلال سازمانی و دیگری سیاستی وجود دارد.

احمدی با بیان اینکه استقلال سیاستی و در واقع کارکردی بانک مرکزی به عنوان متولی مسائل پولی و مالی کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی باید مدنظر قرار بگیرد، گفت: طبق صحبت‌هایی که در این خصوص با مسوولان شده است، گویی بنای دولت یازدهم بر این است که استقلال سیاستی بانک مرکزی را در نظر داشته باشند.