تغییرات قیمتی خوراکی‌ها  در پایان تابستان

گروه بازار پول- بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی ۱۱ گروه کالایی را در هفته آخر شهریورماه امسال منتشر کرد. نکته جالب توجه در این گزارش، افزایش ۱۳ درصدی قیمت کره پاستوریزه تنها در عرض یک هفته است؛ آن هم در شرایطی که در دیگر کالاهای موجود در گروه کالایی لبنیات افزایش قیمتی رخ نداده است. بنا بر گزارش بانک مرکزی، در هفته آخر شهریورماه در گروه لبنیات قیمت پنیر پاستوریزه معادل ۸ دهم درصد و کره پاستوریزه ۱۳ درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر ماند. در گروه کالایی تخم مرغ نیز قیمت این کالا نسبت به هفته ماقبل دو درصد کاهش یافت.

گزارش بانک مرکزی همچنین از ثبات قیمتی در گروه کالایی برنج طی هفته آخر شهریورماه نسبت به هفته ماقبل خبر می‌دهد. قیمت‌ها در این گروه کالایی نسبت به هفته آخر مرداد ماه نیز تغییری نکرده است.

در گروه حبوبات نیز چندان تغییری طی هفته آخر شهریورماه مشاهده نمی‌شود؛ قیمت لوبیا چیتی معادل ۴ دهم درصد افزایش یافته و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بوده است.

بانک مرکزی گزارش داده که در هفته آخر شهریورماه، در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب گلاب معادل ۸ دهم درصد، پرتقال درجه یک ۳/۹ درصد، نارنگی ۴/۲۵ درصد، لیمو شیرین ۸/۱۰ درصد و انار ۲/۲۴ درصد کاهش یافته است، اما بهای سایر اقلام این گروه بین یک دهم تا ۱۶ درصد افزایش یافت. در مجموع، قیمت‌ها در گروه کالایی میوه‌های تازه، نسبت به هفته ماقبل، ۴/۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

اما در گروه سبزی‌های تازه، بر خلاف گروه میوه‌ها، قیمت‌ها رو به افزایش بوده است. چنانکه بهای سیب زمینی ۱/۳ درصد و پیاز چهار درصد کاهش یافت؛ اما قیمت سایر اقلام این گروه بین ۷/۲ تا ۷/۱۶ درصد افزایش یافته است. این موضوع موجب شده تا قیمت‌ها در گروه کالایی سبزی‌های تازه حدود ۴ درصد نسبت به هفته سوم شهریورماه افزایش پیدا کند.

بانک مرکزی همچنین گزارش داده که در هفته آخر شهریورماه بهای گوشت گوسفند یک دهم درصد ، گوشت تازه گاو و گوساله ۲ دهم درصد و گوشت مرغ ۱/۱ درصد افزایش یافته است. در هفته آخر شهریورماه قیمت قند ۲ دهم درصد و شکر یک دهم درصد افزایش یافته و بهای چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.