گروه بازار پول - روند قیمت مواد خوراکی در هفته انتهایی آبان از کاهش رشد سالانه قیمت این مواد خبر می‌دهد. مقایسه ماهانه و هفتگی این گزارش نیز نشان می‌دهد به جز سبزی‌های تازه، لبنیات و گوشت قرمز، دیگر گروه‌ها رشد قیمت نداشته‌اند.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، در هفته آخر آبان ۱۱ گروه کالایی مورد بررسی، رشد کمتری نسبت هفته سوم این ماه در مقیاس سالانه داشته‌اند.
حبوبات بالاترین رشد قیمت در یک سال
گزارش بانک مرکزی از تغییرات سالانه قیمتی در مواد خوراکی در تهران نشان می‌دهد که نسبت به هفته مشابه سال قبل، قیمت تمامی گروه‌های خوراکی افزایش یافته است، اما در مقایسه با هفته‌های قبل مقدار رشد، کاهش
داشته است.
نکته قابل‌توجه در بین این گزارش، کاهش رشد در گروه‌های «میوه‌های تازه» است، به نحوی که افزایش قیمت این گروه در مقیاس یک سال به ۳/۲۶ درصد رسیده، این در حالی است که این رقم در اواسط آبان ماه ۶۲ درصد گزارش شده بود. رشد قیمتی سالانه «حبوبات» و «سبزی‌های تازه» به ترتیب ۶/۵۷ و ۵۴ درصد بوده در گروه کالایی برنج به ۲/۵۱ درصد رسیده است.
کمترین کاهش سالانه در بین مواد خوراکی متعلق به گروه‌های «لبنیات» و «روغن نباتی» بوده که با ۱۹ و ۵/۲۲ درصد تغییر زیادی نسبت به هفته مشابه سال قبل تجربه نکردند. همچنین قیمت گروه «قند و شکر» و «چای» در طول یک سال ۷/۲۳ و ۲/۳۱ درصد افزایش
یافته بود.
آمار منتشرشده از تغییرات سالانه گوشت مرغ و گوشت قرمز، به ترتیب ۴/۳۱و ۱/۴۰ درصد است که نشان می‌دهد که تغییرات سالانه در هفته‌های اخیر با نوسانات کمتری مواجه بوده است.
کاهش ماهانه قیمت مواد خوراکی در ماه آبان
گزارش‌های منتشر شده از تغییر قیمت ماهانه گروه کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که اکثر گروه‌های خوراکی کاهش قیمت را پشت سر گذاشتند، این کاهش در گروه «میوه‌های تازه» بیشتر از سایر گروه‌ها است و ۲۱ درصد از قیمت این گروه در طول ماه آبان کاسته شده است. قیمت میوه‌های پرمصرف در این فصل مانند لیمو شیرین و پرتقال ۳۵ و ۲۷ درصد کاهش یافته است. همچنین این کاهش قیمت در گروه کالایی «گوشت مرغ» و «چای» حدود ۱/۵ و ۹/۰ درصد و در گروه کالاهای «برنج» و «حبوبات» نیز به ترتیب ۳/۰ و ۳ درصد گزارش شده است.
در برخی گروه کالاها مانند «سبزی‌های تازه» و «گوشت قرمز»، قیمت ماهانه مواد خوراکی افزایش یافته است. این افزایش برای سبزی‌ها ۲/۱۱ درصد و برای گوشت قرمز
۴ درصد گزارش شده است.
قیمت گروه‌های «قند و شکر» و «لبنیات» نیز با ۳/۰ و ۶/۰ درصد افزایش تغییر قابل‌ملاحظه‌ای در یک ماه نداشته است. این گزارش از ثبات ماهانه قیمت در تخم‌مرغ و روغن نباتی در طول آبان ماه خبر می‌دهد.
در مقایسه هفتگی مرغ ارزان شد گوشت گران
گزارش‌های «هفتگی» از تغییر قیمت مواد خوراکی نشان می‌دهد که قیمت گوشت مرغ در هفته آخر آبان‌ماه با ۸/۳ درصد کاهش بیشترین کاهش هفتگی را در بین گروه کالاهای مواد خوراکی تجربه کرد، این در حالی است که قیمت گروه کالایی گوشت قرمز به عنوان یک کالای جانشین برای گوشت مرغ، ۳/۲ درصد رشد یافت و بیشترین رشد قیمتی را در بین کالاها داشت.
قیمت هر کیلو گوشت مرغ ۶ هزار و ۵۳۰ تومان گزارش شده و این رقم برای هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان ۳۱ هزار و۹۰۰ تومان گزارش شده است.
قیمت برنج و حبوبات نیز ۳/۰ و ۷/۱ درصد در طول هفته پایانی آبان‌ماه کاهش را تجربه کرده بود، همچنین میوه‌های تازه مانند هفته گذشته کاهش قیمت داشت و ۲/۱ درصد از قیمت هفتگی‌اش کاسته شد، این در حالی بود که قیمت گروه کالایی سبزی با ۴/۰ درصد افزایش کمی را در هفته آخر آبان‌ماه پشت سر گذاشت.
در هفته‌ای که گروه روغن نباتی تغییر قیمتی نداشت، قیمت درگروه « قند وشکر» ۱/۰ درصد افزایش و در «گروه چای» ۸/۰ درصد کاهش یافت.
کاهش ماهانه قیمت میوه‌ها
در بین کالاهای خوراکی قیمت برنج در طول یک هفته ۲۰۰ تومان در هر کیلو کاهش یافت و برنج درجه یک کیلویی هفت هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد. این گزارش نشان می‌دهد در طول یک سال قیمت هر کیلو برنج درجه یک، در حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.
قیمت هر شانه تخم مرغ دو کیلویی نیز در یک هفته ۱۷۰ تومان افزایش داشت و به ۹۱۷۰ تومان رسید. در بین لبنیات، قیمت شیر در طول هفته آخر آبان ۱/۲ درصد افزایش یافت و در مقایسه با ماه قبل ۱۰۰ تومان گران‌تر عرضه شد. شیر در این هفته لیتری دو هزار و ۳۹۵ به فروش رسید که این رقم در ماه گذشته دو هزار و ۲۹۵ تومان بود.
همچنین قیمت ماست و پنیر پاستوریزه در این یک هفته تغییری نداشت. قیمت ماست در هر کیلو ۲ هزار و ۳۴۰ تومان و قیمت پنیر در بسته ۴۵۰ گرمی به ۴ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. در بین حبوبات نیز قیمت عدس و لپه به ترتیب ۶/۲ و ۳ درصد کاهش یافت ، عدس هر کیلو ۵ هزار و ۹۲۰ و لپه هر کیلو ۶ هزار و ۸۷۰ تومان در هفته آخر آبان فروخته شد.
در بین میوه‌های تازه قیمت پرتقال درجه یک، در طول یک هفته ۲۰۰ تومان در هر کیلو گران‌تر شد و به ۳ هزار و۶۰۰ تومان رسید، در حالی که در مقیاس ماهانه پرتقال درجه یک، هزار و ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشت، همچنین قیمت لیمو شیرین در هر کیلو با ۱۰۰ تومان کاهش در هر کیلو به ۲۵۶۰ تومان رسید.
این کاهش باعث شد که قیمت لیمو شیرین در طول یک ماه در حدود هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو کاهش داشته باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در طول یکسال بیش از دو و نیم برابر شده و دو هزار و دویست تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد.