گروه بازار پول- گزارش آمار عملکرد بازار بیمه کشور در 6 ماهه اول سال 1392 نشان می‌دهد حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با 1/24 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 4/76 هزار میلیارد ریال رسید و در این مدت شرکت‌های بیمه نزدیک 6/39 هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 3/44 درصدی حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین آمارهای موجود از فعالیت ۲۶ شرکت بیمه مستقیم در نیمه اول سال جاری، حاکی از رشد و موفقیت در شاخص‌های عملکرد بازار بیمه است، به نحوی که در بخش‌های مختلف، عملکرد بازار بیمه مطابق موارد زیر بوده است:
الف) در زمینه حق بیمه تولیدی:
- حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۱/۲۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به حدود ۴/۷۶ هزار میلیارد ریال رسید.
- سهم بخش غیردولتی از این مقدار به ۷/۵۳ درصد رسید و ۳/۴۶ درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد.
- تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با ۷/۲ درصد رشد نسبت به ۶ ماهه اول سال قبل در حدود ۴/۱۸ میلیون فقره بود که سهم بخش غیردولتی از این تعداد ۹/۵۴ درصد است.
- به میزان ۷/۴۲ درصد از حق بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شاخص ثالث و مازاد اختصاص داشت.
- به میزان ۵/۲۱ درصد از حق بیمه‌های تولیدی مرتبط با بیمه درمان بود.
ب) خسارت پرداختی:
- شرکت‌های بیمه نزدیک ۶/۳۹ هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳/۴۴ درصد رشد نشان می‌دهد.
- به میزان ۷/۵۳ درصد از خسارت‌های بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شد و ۳/۴۶ درصد مابقی بیمه‌گذاران شرکت بیمه ایران اختصاص داشت.
- شرکت‌های بیمه نزدیک ۴/۷ میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با ۶ ماهه سال قبل، ۶/۳۵ درصد رشد داشته و سهم بخش غیردولتی از این تعداد ۴/۳۱ درصد است.
- به میزان ۳/۴۱ درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد پرداخت شده است.
- به میزان ۱/۳۵ درصد از خسارت‌های پرداختی به بیمه درمان اختصاص داشت.
ج) نسبت خسارت:
- طی این مدت نسبت خسارت بازار بیمه معادل ۸/۵۱ درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳/۷ واحد افزایش نشان داد.
- از میان ۷ شرکت بیمه‌ای که سهم عمده از بازار بیمه دارند (ایران، آسیا، البرز، دانا، توسعه، پارسیان و کارآفرین هر کدام بالای ۳ درصد سهم و در مجموع با ۲/۷۸ درصد سهم از بازار)، تنها نسبت خسارت سه شرکت بیمه توسعه، آسیا و پارسیان (به ترتیب با ۵/۵۷، ۹/۵۲ و ۵/۵۲) بالاتر از این نسبت در بازار بیمه است.
- رشته‌های بیمه: درمان و بدنه اتومبیل نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند (به ترتیب ۶/۸۴ و ۵/۵۵ درصد). پس از آنها، نسبت خسارت بیمه شخص ثالث و مازاد (۱/۵۰ درصد) بالاتر از این میزان در سایر رشته‌ها بوده و نزدیک به نسبت خسارت بازار بیمه است.

حق بیمه‌های تولیدی به 6/7 هزار میلیارد تومان رسید