بازار در مسیر عملکرد طبیعی

گروه بازار پول- قیمت هر اونس طلای جهانی در آخرین ساعات کاری روز سه‌شنبه به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافت و افزایش نرخ انواع سکه را در بازار داخلی موجب شد. البته دیروز اونس کار خود را با کاهش قیمت شروع کرد. به هر حال کارشناسان علت تقویت اخیر طلا را تضعیف دلار در مقابل ارزهای مهم جهان اعلام کرده‌اند که رشد تقاضای فیزیکی را موجب شده است. به‌علاوه در بازار داخلی تثبیت نرخ دلار در زیر ۲ هزار و ۹۵۰ تومان جلب توجه می‌کرد و به نظر می‌رسد که دلار به آرامی مسیری کاهشی را می‌پیماید. دلالان راسته بازار نیز از بدنه اصلی بازار جدا شده و بیشتر در بین خودشان به معامله می‌پرداختند. جدایی دلالان از بدنه اصلی بازار از سوی فعالان برای بازار مثبت برآورد می‌شود و از حرکت بازار به سوی عملکرد طبیعی حکایت دارد. همان‌طور که جدول تغییرات هفتگی نرخ ارز و طلا نشان می‌دهد، قیمت دلار آمریکا نسبت به شروع هفته تغییری ثبت نکرد و در عمده روزها نیز ثابت بود. کارشناسان این مساله را نشانه‌ای از تثبیت و حرکت کنترل شده دلار در بازار داخلی می‌دانند. به‌علاوه نرخ یورو و پوند انگلیس نسبت به شروع هفته قدری افزایش یافت که نشانه‌ای از تقویت این ارزها در مقابل دلار را به نمایش می‌گذارد. قیمت هر اونس طلای جهانی نیز به واسطه تضعیف دلار در طول هفته افزایش یافته و بالا رفتن نرخ انواع سکه در بازار داخلی را موجب شد.

پیش‌بینی آینده طلا

قیمت هر اونس طلای جهانی در آخرین ساعات کاری روز سه‌شنبه به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافت؛ اما دیروز صبح کار خود را با روندی کاهشی شروع کرد. در هفته جاری قیمت طلا که کار خود را با ثبات شروع کرده بود، چند بار افزایش یافت تا موج امید به صورتی قوی‌تر در فضای بازار به راه بیفتد. جوانه زدن امیدواری در بازار طلا باعث شده تا کارشناسان اقتصادی به پیش‌بینی‌های افزایشی در مورد روند این فلز گرانبها بپردازند. بر این اساس بعضی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت هر اونس طلای جهانی تا پیش از تعطیلات کریسمس به هزار و ۲۹۰ دلار نیز برسد. عمده تحلیلگران اقتصادی معتقدند که قیمت طلا در روزهای اخیر به خاطر کاهش ارزش دلار و رشد تقاضای فیزیکی افزایش یافته است. شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی به خصوص یورو، در روزهای اخیر با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای فیزیکی و رشد قیمت طلا داشته است. افزایش قیمت طلا به بیش از ۱۲۵۰ دلار در هر اونس تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا در بازارهای جهانی داشته است. مجلس نمایندگان آمریکا نیز در روز سه‌شنبه به توافق نهایی در خصوص بودجه ۲۰۱۴ میلادی دست یافت و اکنون سنا باید این بودجه را تصویب کند. اگر تا ۱۵ ژانویه، معادل با ۲۵ دی ماه توافق نهایی بر سر بودجه حاصل نشود، احتمال تعطیلی مجدد دولت آمریکا وجود دارد. به اعتقاد عمده کارشناسان فضایی که به واسطه تضعیف دلار و احتمال تعطیلی مجدد دولت آمریکا بر بازار حاکم شده، افزایش اخیر قیمت طلا را موجب شده است. با توجه به این که رشد اخیر قیمت طلا باعث شده تا نرخ هر اونس این فلز زرد رنگ به بیشترین مقدار خود در سه هفته اخیر برسد، گمانه‌زنی‌های مثبت در مورد آینده طلا به شدت قوت گرفته‌اند. کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بر این باورند که اگر قیمت طلا بتواند تا پیش از تعطیلات کریسمس بالای ۱۲۵۰ دلار در هر اونس باقی بماند احتمال دستیابی به قیمت ۱۲۶۷ دلاری و سپس قیمت ۱۲۹۰ دلاری در کوتاه مدت وجود دارد. از سوی دیگر نیز پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر قیمت طلا در کوتاه مدت سطح مقاومتی۱۲۲۱ دلاری را بشکند احتمال کاهش قیمت این فلز زرد به کمتر از ۱۲۱۳ دلار وجود دارد. بر اساس گزارشی از «کیتکو نیوز» طی سال ۲۰۱۴ میلادی، این طلا با سه سطح حمایتی مهم و کلیدی در سال آتی مواجه خواهد شد؛ این سه دامنه کمترین قیمت سال ۲۰۱۳ یعنی ۱۱۷۹دلار و ۴۰ سنت، سطح روانی ۱۰۰۰و دیگری ۱۰۸۹ دلار را شامل می‌شود. بر این اساس، چنانچه قیمت جهانی طلا با هر کدام از سه سطح فوق مواجه شود رسیدن بهای این فلز به ۷۵۰ دلار محتمل خواهد بود. کارشناسان «کیتکو نیوز» علاوه بر این عنوان کردند بهای اونس جهانی طلا باید به بالای سطح مقاومتی قوی ۱۴۵۰ دلار برسد تا زمان سیر کاهشی بلند مدت این فلز پایان یابد.

افت تدریجی دلار

دیروز نیز قیمت دلار بدون تغییر بر تابلوی صرافی‌ها نقش بسته بود. صرافان راسته بازار در چند روز اخیر در مورد نرخ دلار متفق بوده و همگی نرخ ۲هزار و ۹۴۵ تومان را برای فروش این ارز پر اهمیت در نظر گرفته بودند. عده‌ای معتقدند که دلار روند نزولی بسیار آرامی را در پیش گرفته، به گونه‌ای که در بالا و پایین ضرایب ۵۰ قدری مقاومت از خود نشان می‌دهد و با وقوع رویدادی امیدوارکننده مقداری پایین می‌آید. به عنوان مثال، قیمت دلار در بالای ۳ هزار تومان نوسانات محدودی داشت، پیشرفت مذاکرات، مرکز نوسانات دلار را به زیر ۳ هزار تومان کشاند و دلار چسبیده به این رقم و در زیر آن نوسان می‌‌کرد. ادامه روند مثبت مذاکرات هسته‌ای مرکز نوسانات دلار را باز هم پایین‌تر کشید و دامنه تغییرات این ارز چسبیده و بالای ۲ هزار و ۹۵۰ تومان واقع شد تا اینکه در نهایت، این روزها دلار در زیر ۲هزار و ۹۵۰ تومان نوسان می‌کند. کارشناسان معتقدند که افت قیمت دلار با این سرعت بسیار مناسب است، فشاری به صادرات وارد نمی شود و در عین حال ریال نیز به تدریج تقویت می‌شود. نشانه‌های تقویت ریال در موضوعیت پیدا کردن قیمت‌هایی مانند ۲هزار و ۹۴۴ تومان روی تابلوی صرافی‌ها مشهود است. دامنه نوسانات دلار در حالی که این ارز کاهش تدریجی را تجربه می‌کند، روز به روز محدودتر می‌شود. این امر حاکی از شرایط خوب بازار این ارز پر اهمیت در داخل کشور است.

پیش‌بینی قیمت دلار

با توجه به تداوم اخبار مثبت به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو نیز جهت نرخ دلار صعودی نباشد. واحد مرکزی خبر گزارش داد: کمیته امور بانکی مجلس سنای آمریکا طرح قانون تشدید تحریم‌های جدید علیه ایران را تعلیق کرد.به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، تیم جانسون رییس کمیته امور بانکی مجلس سنا گفت: ما تمایل داریم به درخواست باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا و جان کری وزیر امور خارجه درخصوص توقف موقت تحرکات کنگره آمریکا پاسخ مثبت دهیم. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه از قانون‌گذاران شکاک آمریکا خواست از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در حالی که واشنگتن سرگرم مذاکره برای دستیابی به موافقتنامه‌ای جامع با تهران درباره محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران است، خودداری کنند. ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا در مصاحبه با مجله تایم تهدید کرده بود در صورت تصویب تحریم‌های جدید بر ضد ایران توافق نامه ژنو باطل خواهد شد.این اخبار می‌تواند موجب تثبیت خوش بینی بازار به آینده باشد. فعالان بازار احتمال می‌دهند نرخ دلار روند کنونی را ادامه دهد و قیمت‌ها در سطح کنونی نوسان داشته باشند. برخی می‌گویند در موقعیت کنونی نباید انتظار داشت که قیمت دلار دستخوش تغییر جدی شود.

افزایش قیمت سکه

قیمت انواع سکه در بازار داخلی دیروز افزایش یافت. در آخرین ساعات کاری روز سه‌شنبه قیمت هر اونس طلای جهانی، مجددا افزایش یافته بود. افزایش نرخ طلای جهانی در بازار داخل افزایش قیمت انواع سکه را به دنبال داشت، اما حرکت سکه با حرکت دلار بسیار متفاوت بوده و از بی‌نظمی در بازار این فلز زرد رنگ حکایت می‌کند. اختلاف قیمت سکه طرح جدید بر تابلوهای راسته بازار حتی به ۱۵ هزار تومان هم رسیده بود؛ ولی به هر حال همه صرافان در خصوص افزایشی بودن روند قیمتی سکه با همدیگر همراه بودند. شروع روند افزایشی برای طلا گرچه معلوم نیست که تا به کی به طول انجامد، پیامدهایی را به دنبال داشت.

پیش از این مردم به واسطه عدم‌اطمینان از آینده طلا به فروش ذخایر خود اقدام کرده بودند. افزایش قیمت سکه موجی از امیدواری را به وجود آورد که باعث شد سرمایه‌گذاران از فروش سکه‌هایشان در حال حاضر دست کشیده و قدری دیگر منتظر شوند تا شاید ضرری که دچارش شدند جبران شده یا حتی به سود بدل شود. اتفاق دیگری که در راسته بازار جلب توجه می‌کرد، جدا شدن دلالان از بدنه بازار بود. بر این اساس این افراد در گوشه‌ای از بازار جمع شده بودند و مبادلاتی را بین خودشان انجام می‌دادند. این افراد بسیار پر شور بوده و هیجان زیادی در توده آنان مشاهده می‌شد، ولی به هر روی محدود شدن مبادلات دلالان به درون گروه خودشان از سوی کارشناسان اقتصادی به اتفاقی مثبت برای بازار تعبیر می‌شود.

بازار در مسیر عملکرد طبیعی