گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از رتبه دوم ایران در پوشش بیمه صادراتی بین ۱۷ کشور اسلامی عضو اتحادیه امان خبر داد.
طاهر شه‌حامد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه صندوق ضمانت صادرات نقش راهبردی و کلیدی در اتحادیه امان دارد، اظهار کرد: در چهارمین مجمع عمومی اتحادیه صندوق‌های ضمانت صادرات کشورهای اسلامی، صندوق ضمانت صادرات ایران توانست با اجماع کامل به‌عنوان عضو هیات‌مدیره و برای اولین بار به‌عنوان نایب رییس هیات‌مدیره انتخاب شود و به این ترتیب نقش فعال‌تری در تعیین راهبردها و تصمیم‌گیری‌های اتحادیه داشته باشد.
وی افزود: با توجه به نقش فعال صندوق در سالیان گذشته و حجم پوشش بیمه‌ای آن در مقایسه با سایر اعضا، صندوق با انجام رایزنی‌های لازم در اجلاس اخیر، توانست میزبانی اجلاس مجمع عمومی آتی اتحادیه امان را برای پاییز ۱۳۹۳ در ایران به‌دست آورد.
وی با بیان اینکه در اجلاس اخیر به بررسی عملکرد اعضا در سال ۲۰۱۲ پرداخته شد، گفت: در مجموع ۱۷ موسسه بیمه اعتبار صادراتی عضو این اتحادیه با مجموع سرمایه‌ای معادل ۲/۷ میلیارد دلار، در این سال ۴/۱۹ میلیارد دلار پوشش بیمه‌ای و تضمینی ارایه داده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۱، رشد ۵/۱۱ درصدی داشته است.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: از کل پوشش این اتحادیه، ۱/۱ میلیارد دلار آن به صندوق ضمانت صادرات ایران اختصاص داشته که رتبه دوم را بعد از اگزیم بانک ترکیه دارد.
وی افزود:صندوق ضمانت صادرات ایران در حوزه پوشش اعتبار صادراتی میان و بلندمدت با ۲۵۹ میلیون دلار رتبه نخست و در پوشش‌های بیمه‌ای کوتاه‌مدت با ۱۵۱ میلیون دلار رتبه هفتم را دارد.
شه حامد گفت: در پوشش‌های سرمایه‌گذاری صندوق با ۲۸۲ میلیون دلار رتبه دوم را داشته است. صندوق همچنین با تولید ۲/۲۸ میلیون دلار درآمد عملیاتی، بالاترین درآمد را در میان اعضا داشته است.
چهارمین مجمع عمومی اتحادیه صندوق‌های ضمانت صادرات کشورهای اسلامی (اتحادیه امان) با حضور نمایندگان ۱۷ موسسه از کشورهای اسلامی و پنج موسسه از کشورهای غیر اسلامی به‌عنوان عضو ناظر از تاریخ ۱۸ آذر لغایت ۲۰ آذر ۱۳۹۲ در دوحه قطر به میزبانی موسسه TASDEER برگزار شد.
بنابراین گزارش، اتحادیه امان (AMAN UNION) در سال ۲۰۰۹، به ابتکار موسسات اعتبار صادراتی چندجانبه (ICIEC) وابسته به بانک توسعه اسلامی و همچنین «موسسه تضمین اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری اعراب» (Dhaman)، با هدف توسعه صنعت بیمه ریسک‌های سیاسی و تجاری در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی تشکیل شد. در حال حاضر این اتحادیه ۱۷ عضو کامل و ۳ عضو وابسته و ۹ عضو ناظر دارد.