گروه بنگاه‌ها- لیلا اکبرپور: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور ماموریت جدید بیمه ایران را اعلام کرد: در این ماموریت جدید ۶۶درصد مساحت کشورکه در منطقه زلزله‌خیز قرار دارد تحت پوشش حمایتی بیمه ایران قرار می‌گیرند، بیمه ایران نیز برای انجام تکلیف دولت طرح «بیمه جامع روستاییان» را درسه مدل آماده و از دیروز به صورت سراسری به بازار عرضه کرد. در این طرح روستاییان می‌توانند با خرید یکی ازسه مدل فوق با پرداخت تنها ۲۵، ۵۰ یا ۷۵ هزارتومان برای یکسال کلیه ساختمان، اثاثیه منزل، انبار و محصولات کشاورزی، دام، ماشین‌آلات کشاورزی، هزینه‌های پزشکی، غرامت نقص عضو، مسوولیت در قبال همسایه و هزینه اجاره اسکان موقت را در مقابل خطرات آتش‌سوزی و رشته‌های تابعه مانند زلزله و سیل تحت پوشش بیمه ایران قرار دهند.

سهامیان مقدم مدیرعامل بیمه ایران در این خصوص گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۰ درصد جمعیت کشور در ۶۶ درصد ازکل مساحت ایران مستقر هستند که در معرض بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، توفان و... قراردارند.

وی با اشاره به اینکه از۴۴ حادثه بزرگ دنیا ۳۰ حادثه مربوط به کشورایران است، افزود: متاسفانه ساختمان‌ها و ابنیه روستاییان از استحکام خوبی برخوردار نیست و در زمان وقوع زلزله این قشر زحمتکش دچار آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند.

سهامیان مقدم با یادآوری وقوع زلزله در رودبار، بم، ورزقان و بوشهر و خسارت‌های جانی و مالی که در این مناطق بر جای گذاشت، گفت: آسیب‌دیدگان این حوادث که تحت پوشش بیمه قرار داشتند در کمترین زمان ممکن توانستند زیان‌های مالی خود را جبران کنند، اما کسانی که بیمه نداشتند شاید تا همین حالا هم به دنبال رفع زیان‌های مالی خود باشند. مدیرعامل بیمه ایران تصریح کرد: طرح جامع بیمه روستاییان به‌منظور پاسخگویی بیشتر به نیازهای بیمه‌ای جامعه گسترده روستاییان در حوزه پوشش اموال و دارایی‌ها، حوادث، محصولات باغی و کشاورزی هزینه‌های فوت و نقص عضو و پزشکی و معشیت خانوار و مسوولیت درقالب سه طرح متنوع با سرمایه‌ها و حق بیمه‌های متفاوت ارایه می‌شود. سهامیان سقف تعهدات بیمه ایران برای هر طرح را برای ارزش اعیانی ساختمان‌ها و انبار از۱۵ تا ۴۵ میلیون تومان، اثاث منزل از ۲ تا ۶میلیون تومان، مسوولیت مالی درقبال همسایگان ازیک تا ۳ میلیون تومان، غرامت فوت یا نقص عضو از ۳ تا ۹ میلیون تومان، هزینه‌های پزشکی از۳۰۰ تا ۹۰۰ هزارتومان، اجاره اسکان موقت از یک تا ۳ میلیون تومان، محصولات باغی و کشاورزی از یک تا ۳ میلیون تومان، تامین معشیت سرپرست خانوار از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان و خسارت‌های احتمالی وارده به ماشین‌آلات کشاورزی از ۴ تا ۱۲میلیون تومان تعیین شده است. به گفته وی این طرح با همکاری دفاترپست بانک با بیمه ایران درمناطق روستایی و شهری عرضه می‌شود، ضمن آنکه نمایندگان بیمه ایران با مراجعه به بخش روستایی کشور بیمه‌نامه دفترچه‌ای طرح جامع روستاییان را ارایه می‌کنند که خریداران برای خرید یکی از مدل‌ها تنها ۲۵، ۵۰ یا ۷۵ هزارتومان برای یکسال پرداخت می‌کنند.