گروه بازار پول - جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات مواد خوراکی در هفته دوم دی ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که قیمت اغلب اقلام خوراکی در این بازه زمانی با نوسان‌های جزئی مواجه بوده است. مطابق این آمار، در بازه زمانی یک هفته منتهی به ۱۳ دی ماه، قیمت تخم‌مرغ، برنج، گوشت قرمز، چای و روغن نباتی با افزایش جزئی مواجه بوده، درحالی‌که قیمت لبنیات و قند و شکر کاملا ثابت بوده است. این آمار همچنین از کاهش نسبی قیمت حبوبات و میوه‌های تازه حکایت دارد. بر اساس گزارش منتشر شده، در این یک هفته افزایش قیمت سبزی‌های تازه قابل‌توجه و به میزان تقریبا ۵ درصد بوده است. قیمت مرغ نیز کاهش قیمت نسبتا قابل‌ملاحظه‌ای را معادل ۳ درصد در این مدت هفت روزه، تجربه کرده است.بانک مرکزی در گزارش‌های خرده‌فروشی، تغییرات قیمتی ۱۱ گروه کالایی خوراکی شامل لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه بررسی می‌کند.

افزایش هفتگی در قیمت سبزی‌های تازه

گزارش‌های خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۱۳ دی ماه سال‌جاری حاکی از آن است که قیمت در ۶ گروه گوشت قرمز، تخم مرغ، برنج، سبزی‌های تازه و چای افزایش، لبنیات و قند و شکر بدون تغییر و گوشت مرغ، میوه‌های تازه و حبوب کاهش قیمت داشت. در این بین سبزی‌های تازه با ۲/۵ درصد، بیشترین افزایش را در بین گروه کالاهای خوراکی داشته است. جزئیات این گزارش نشان می‌دهد که در این هفته میادین زیر نظر شهرداری هندوانه و کدو سبز عرضه نمی‌شد و خیار و لوبیا سبز عرضه کمی داشت، ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می‌شد. میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه کرده که در گروه میوه‌های تازه قیمت پرتقال درجه دو معادل ۹/۷ درصد، نارنگی ۱/۳ درصد، لیموشیرین ۷/۴ درصد و هندوانه ۲/۱ درصد کاهش، ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۴/۰ درصد تا ۱/۵ درصد افزایش داشت. در بین میوه‌ها و سبزی‌های تازه رشد قیمتی ۱۸ درصدی بادنجان قابل‌توجه بوده است. هر کیلو بادنجان در هفته دوم دی ماه در حدود ۲ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسید، این در حالی است که قیمت آن در هفته اول دی ماه در حدود هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو بوده است.در گروه سبزی‌های تازه قیمت سیب زمینی و سبزی‌های برگی ثابت بود و بهای سایر اقلام این گروه بین ۶/۲ درصد تا ۱۸ درصد افزایش یافت. در این هفته قیمت مرغ با ۳ درصد بیشترین کاهش را پشت سر گذاشته و هر کیلو مرغ در حدود ۶ هزار و ۵۷۰ تومان به فروش رسید.

کاهش قیمت مرغ در مقیاس هفتگی و ماهانه

آمار و ارقام منتشر شده از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از کالا ی خوراکی در مقیاس ماهانه نشان می‌دهد که گروه‌های «حبوب»، «گوشت مرغ» و «چای» با افت قیمت روبه‌رو بودند. بر این اساس در هفته دوم دی ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه ماه آذر قیمت‌های گروه حبوب و گوشت مرغ در حدود ۶/۲ و ۴/۴ درصد کاهش یافته است، همچنین این افت بها در گروه چای در حدود ۱/۰ درصد گزارش شده است. افت قیمتی گروه حبوب در مقیاس ماهانه و تورم بالای سالانه می‌توان پیش‌بینی کرد که درصورت ادامه روند کاهشی در ماهای آتی از مقدار تورم سالانه در این گروه تا حد قابل‌توجهی کاسته شود. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که در مقیاس ماهانه، قیمت گوشت قرمز بدون تغییر بوده است. در مقیاس ماهانه به‌جز این ۴ گروه در باقی گروه‌های مواد خوراکی قیمت‌ها افزایش یافته است. آمار می‌گوید: در این مدت گروه‌های «سبزی‌های تازه» و «روغن نباتی» با ۶ و ۱/۴ درصد، بیشترین رشد قیمتی را در مقایسه با سایر گروه‌ها پشت‌سر گذاشته است. جزئیات از قیمت کالایی در گروه روغن نباتی نشان می‌دهد که روغن نباتی جامد در مقیاس ماهانه ثابت مانده و یک حلب ۵ کیلویی در حدود ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسید. همچنین قیمت روغن نباتی مایع در هر لیتر در طی یک ماه ۴/۶ درصد افزایش یافت و بهای هر لیتر روغن نباتی مایع در هفته دوم دی ماه سال‌جاری حدود ۴ هزارو ۹۰۰ تومان گزارش شده بود. قیمت روغن مایع یک لیتری در مدت مشابه ماه قبل ۴ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است و طی یک ماه ۳۰۰ تومان افزایش بها را شاهد بوده است.

سه برابر شدن بهای سیب‌زمینی در یکسال

گزارش بانک مرکزی از تغییرات اقلام خوراکی در هفته دوم بهمن ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که طی یک‌سال گذشته (از میانه‌های بهمن سال قبل تا میانه‌های بهمن امسال) قیمت در دو گروه «سبزی‌های تازه» و «حبوب» حدود ۸۰ و ۵۴ درصد افزایش قیمت داشته است. در این گزارش عنوان شده که در بازه یک‌ساله رشد قیمتی در گروه چای ۷/۷ درصد بوده و نوسان قیمتی در این گروه نسبت به سایر گروه‌ها بسیار کمتر بوده است. آمار منتشر شده در گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۱۳ دی حاکی از آن است که در بازه یک‌سال رشد قیمتی در گروه‌های «گوشت مرغ» و «گوشت قرمز» در حدود ۳۸ درصد بوده است. اما با نگاهی به جزئیات رشد قیمتی در کالاهای خوراکی طی یک‌سال، می‌توان مشاهده کرد افزایش قیمت «سیب‌زمینی» قابل‌توجه بوده است. تورم این ماده خوراکی پرمصرف در سبد خانوار، در مدت یک‌سال در حدود ۱۹۰ درصد بوده است و قیمت آن به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است. این در حالی است که قیمت سیب‌زمینی، در هفته منتهی به ۱۵ دی ماه سال قبل، در حدود ۷۶۰ تومان در هر کیلو گزارش شده بود. در نتیجه می‌توان گفت: در بازه یک‌ساله قیمت سیب‌زمینی سه برابر شده است و تاثیر بسزایی در تغییرات قیمتی گروه سبزی‌های تازه بر جای گذاشته است. آمار منتشر شده از دیگر مواد خوراکی در این گروه نشان می‌دهد تورم سالانه در خیار و گوجه فرنگی در حدود ۹۲ و ۷۴ درصد بوده است، حال آنکه تغییرات سالانه در قیمت پیاز در حدود ۱۷ درصد بوده است و نوسان کمی را نسبت به دیگر مواد خوراکی گروه سبزی‌های تازه پشت سر گذاشته است.آمار بانک مرکزی از تورم سالانه در گروه لبنیات گویای این مطلب است که تورم در کره پاستوریزه در هفته دوم بهمن ماه در حدود ۱۰۰ درصد بوده است. بهای این ماده خوراکی از کیلویی ۱۲ هزار تومان در سال گذشته به ۲۴ هزار تومان افزایش یافته و در حدود ۲ برابر شده است. با وجود رشد قیمتی بالا کره پاستوریزه در طی یک‌سال سایر اقلام خوراکی در این گروه نوسان کمتری را نسبت به این کالا داشته است. بر این اساس تورم سالانه در پنیر پاستوریزه ۱/۱۳ درصد بوده است و تقریبا هر بسته ۴۵۰ گرمی، ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین رشد قیمتی سالانه در ماست پاستوریزه ۸/۱۳ درصد بوده است و کیلویی دو هزار و ۳۶۰ تومان عرضه می‌شد. تغییرات قیمتی این کالاها باعث شد که تورم سالانه در گروه لبنیات در حدود ۲۳ درصد گزارش شود.

افزایش هفتگی قیمت برخی از خوراکی‌ها